Annons:

EU styr flygbolagen hårdare

EU-kommissionen har efter prövning godkänt
alliansen mellan KLM och Alitalia, men endast under förutsättning
att ett antal villkor uppfylls för att öka konkurrensen
på de två bolagens huvudtrafiknav. Och enligt Hans
Ollongren, som är SAS chef i Bryssel, är det tydligt
att EU-kommissionen nu intar en allt tuffare attityd gentemot
flygbolagen.

– Det är en trend att EU-kommissionen är mer och
mer benägen att styra flygbolagens kommersiella beteende,
säger Hans Ollongren till Travel News. KLM/Alitalia tillåts
till exempel inte knyta upp resebyråer och företagskunder
i varandras länder via olika former av lojalitets- och rabattsystem.
Och det ska ses mot bakgrund av att EU-kommissionen nyligen bötfällde
British Airways på 4,4 miljoner pund för att ha betalat
ut bonuspengar till de mest säljande resebyråerna i
Storbritannien. Böterna var resultatet av en sex år
lång rättslig process som ursprungligen startade efter
en klagan från BA:s ärkefiende Virgin. BA överväger
för sin del möjligheten att stämma varje flygbolag
som betalar ut bonus till resebyråerna. Enligt BA beror
det något ovanliga handlandet på att bolaget inte
kan finna sig i att förbudet också inte drabbar konkurrenterna.
Då böterna utdömdes tillkännagav kommissionen
att denna bonuspraxis skulle tas bort inom hela EU, men enligt
BA har kommissionen förhållit sig passiv till andra
flygbolags bruk av lojalitetsprogram gentemot resebyråerna.
Den här typen av bonusbaserade lojalitetsprogram gentemot
resebyråerna finns hos många flygbolag, inte minst
hos SAS. Redan för ett år sedan när EU-kommissionens
syn på allianserna blev känd vad gäller konkurrenssituationen
i trafiken över Nordatlanten, så övervägdes
regleringar av bonusprogrammen, interlineavtal, lojalitetsavtal
med agenter och storkunder samt den dubbla redovisningen av codeshare-flygningar
i bokningssystemen. Innebär inte EU-kommissionens bötfällning
av BA samt villkoren för Alitalia och KLM:s allians att också
SAS kan komma att drabbas av liknande beslut?

– Jo, det är inte otänkbart att det får följdverkningar
även för SAS, säger Hans Ollongren. Men just nu
råder det total stiltje när det gäller kommissionens
undersökning av Star-alliansen som inleddes redan 1996, och
jag tror att det dröjer kanske ett år innan det kan
fattas någon beslut. När det dessutom hänt så
otroligt mycket under sommaren med nya allianser och en ny konkurrenssituation
krävs det att kommissionen tänker i helt nya banor,
och det förutsätter väldigt mycket förarbete.
Jämfört med de övriga allianserna har utredningen
av Alitalia/KLM gått med blixtens hastighet, och det beror
på att det föreslagna samarbetet behandlats som en
fusion, vilken faller under en annan juridisk paragraf (merger
control registration) än kartellförbudet i Rom-fördragets
artikel 85. När det gäller KLM och Alitalia har kommissionen
däremot inte några invändningar mot den planerade
finansiella, legala och organisatoriska integrationen mellan bolagen.

– Verksamheterna i Alitalia och KLM kompletterar varandra
i väldigt stor utsträckning och reser därför
inga större frågor kring konkurrenssituationen, skriver
EU-kommissionen i sitt beslut. Invändningarna gäller
rutterna Amsterdam-Milano/Rom, som förbinder de båda
flygbolagens nav, och där Alitalia och KLM genom att vara
de enda operatörerna får en monopolställning.
Här kräver kommissionen att KLM och Alitalia ger ifrån
sig upp till 224 slottider per vecka till det flygbolag som önskar
flyga på någon av de två rutterna, vilket skulle
göra det möjligt för ett konkurrerande bolag att
komma upp i fyra dagliga avgångar i varje riktning och på
varje rutt, inkluderande två avgångar i högtrafik.
Ytterligare 112 slottider per vecka måste lämnas till
konkurrerande bolag som vill göra ett stopp på en av
de tre flygplatserna för att sedan flyga vidare till en av
de andra. Syftet är att underlätta det för nya
operatörer att sammanlänka Amsterdam, Rom och Milano
i ett redan existerande nätverk. Om ett flygbolag vill starta
på någon av de två linjerna har det också
rätt att kräva att KLM och Alitalia reducerar antalet
avgångar med maximalt 40 procent.

– Reduceringen är något helt nytt och här
har kommissionen gått betydligt längre än tidigare,
kommenterar Hans Ollongren. De båda flygbolagen måste
vidare sluta interline-avtal med ny operatör och låta
denna delta i bolagens bonusprogram. Man vill också stävja
missbruket av CRS-systemen och ett villkor är att den första
sidan som kommer upp i reservationssystemen inte enbart får
upptas av alliansens avgångar. n

 
TN 7/99

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024