Annons:

Kund valde bort för dyrt SAS

SAS ratas av Pharmacia & Upjohn i Sverige
efter flera år av samarbete. Och anledningen är att
det finns billigare alternativ än att flyga med SAS. I stället
har läkemedelsföretaget slutit avtal med en rad konkurrenter
till det skandinaviska flygbolaget och räknar därigenom
med att hålla nere företagets utgifter för utlandsresor.

– SAS tackade nej till det förslag som vi kom med. Enligt
den nya resepolicy som tagits av ledningen måste två
kriterier vara uppfyllda. Dels ska flygbolaget ha bra avgångar
från Sverige, och dels är det lägsta pris som
gäller, säger Gunni Brandt, assisterande travel manager
på Pharmacia & Upjohn. Det finns stora pengar att spara
för företag med ett omfattande resande. Pharmacia &
Upjohn i Sverige reser årligen för omkring 240 miljoner
kronor, och Gunni Brandt menar att enbart genom att ta dessa frågor
på allvar går det att spara in på 10 procent
av resekostnaderna.

– Vi tittar hela tiden på besparingar och samordningsmöjligheter.
Den första september i år införde vi till exempel
en ny regel inom företaget som säger att anställda
måste ha högsta ledningens godkännande för
att resa interkontinentalt, berättar Gunni Brandt.

Enligt ett internt informationsbrev, som
Travel News kommit över, ställt till företagets
tjänsteresenärer i Sverige, uppgår den potentiella
inbesparingen genom att flyga med något av de kontrakterade
flygbolagen ”jämfört med ett icke kontrakterat flygbolag
som till exempel SAS till mellan 20 och 45 procent (genomsnitt
30 procent)”. Pharmacia & Upjohns nya flygbolagsavtal började
löpa från och med den 1 juli 1999 och omfattar överenskommelser
för företagets 17 mest frekventa destinationer i Europa
ut från Sverige, samt de 7 största destinationerna
utanför Europa. Listan över kontrakterade flygbolag
omfattar den europeiska alliansen Qualiflyer Group med bland annat
Swissair, Sabena och Austrian Airlines. Även i övrigt
är det idel konkurrenter till SAS: Delta, KLM, British Airways,
Alitalia, Air France, Finnair, Braathens och Icelandair. Sedan
1997 finns också ett globalt avtal med American Airlines
som fortfarande gäller och som bland annat omfattar linjen
Stockholm-Chicago samt inrikesrutter i USA.

– Vi reser dock fortfarande en del med SAS. Inte minst från
Kastrup, eftersom vi har kontor i Helsingborg, för här
finns inte så mycket annat än SAS att välja på,
konstaterar Gunni Brandt. Personalen i Pharmacia & Upjohn
i Sverige gör årligen mer än 5 000 resor, och
det är resebyrån Bennett BTI Nordic som sitter på
resekontot. Enligt Gunni Brandt har Bennett varit behjälpligt
med att ta fram underlag inför beslutet om företagets
blivande flygbolagsleverantör. Det faktum att Bennett ger
tillbaka flygbolagets provision till kunden, vilket kan missgynna
SAS då bolagets ersättningar till byråerna i
flera fall är lägre än konkurrenternas, har spelat
en roll, medger hon.

– Ja, det har delvis inverkat i valet av flygbolag, säger
Gunni Brandt. Och på Bennett kommenterar VD Mats Frid saken
kort:

– Vi följer alltid våra kunders önskemål,
säger Mats Frid.

Sedan ett år tillbaka finns en gemensam
global policy inom det USA-ägda Pharmacia & Upjohn vilken
också framgår av det interna brevet. Här sägs
således att alla organisationer vid varje tillfälle
ska använda sig av de kontrakterade flygbolagen för
att besparingarna ska kunna realiseras. Icke kontrakterade flygbolag
får endast utnyttjas som en sista utväg. Valet av resebyrå
är även det styrt från högre ort. Brevet
till de anställda avslutas med upplysningen om att resenären
från Pharmacia & Upjohn informeras av resebyrån,
Bennett BTI, om denne väljer ett icke kontrakterat flygbolag
eller bokar i affärsklass inom resor i Europa trots att det
finns plats i turistklass, och att det i sådana fall kommer
att skickas en ”Standard Missed Opportunity Report” till ansvarig
chef på företaget. RB

TN 7/99

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024