Annons:

Lösa förbindelser

Fyra allianser gör upp om herraväldet
i flygbolagsvärlden. Det står klart efter sommarens
eklatering mellan Delta och Air France och det något ovanliga
giftermålet mellan KLM och Alitalia. Den som ännu inte
funnit en lämplig partner riskerar att bli akterseglad, men
samtidigt är allianserna bräckliga skapelser och i bakgrunden
hotar EU-kommissionen med att störa äktenskapsfriden.

 
DELTA AIRLINES/AIR FRANCE En ny stor allians med
globala ambitioner har presenterat sig i sommar. Det är världens
största flygbolag mätt i antalet passagerare, Delta
Air Lines, och elvan på samma rankinglista och tillika trean
i Europa, Air France, som tillsammans tänker utmana de andra
redan etablerade grupperingarna, det vill säga Star, Oneworld
och Wings. För Air France/Delta är tillkännagivandet
ett första steg mot ett samarbete som ska omfatta flera flygbolag.

– Tillsammans kommer vi att bjuda in andra som grundare i
en verkligt global allians, sade Air France styrelseordförande
och VD Jean-Cyril Spinetta till tidningen Flight International
i samband med att alliansen presenterades. Vilka bolag det blir
ska enligt Spinetta tillkännages ”så snart som möjligt”
eller i vart fall före årsskiftet då också
namnfrågan ska vara löst. En något lägre
rang av samarbetande flygbolagspartners får ansluta sig
i ett senare skede. Som tänkbara partners, av olika valörer,
nämns de flygbolag som Air France och Delta redan har befintliga
samarbeten med samt ”andra flygbolag som är intresserade
av projektet”. Delta-chefen Leo Mullin sade nyligen att han personligen
räknar med att alliansen får maximalt tio deltagare
och som möjliga partners räknade han upp Japan Airlines,
Korean Air, Aeromexico, Thai Airways och British Midland. De två
senare är av särskilt intresse. Thai är en av grundarna
i Star, men känner sig möjligen obekväma inför
Singapore Airlines sannolika entré i samma allians. Frågan
om British Midlands framtida hemvist är av stort intresse
för SAS som äger 40 procent av det brittiska flygbolaget.
Att British Midland uppvaktats av Delta/Air France bekräftas
också av Air France VD Spinetta som haft ”frekventa diskussioner”
med Sir Michael Bishop, British Midlands styrelseordförande.
Den nya storalliansen får konsekvenser för flera andra
flygbolag. Som Travel News tidigare berättat (se TN maj/99)
har Swissairs ledning ställt sig kallsinnig till att medverka
i en allians där gamla ärkefienden Air France ingår.
Delta vill ha med Swissair och de andra Atlantic Excellence-bolagen
i den nya alliansen men Swissair har hittills tagit kategoriskt
avstånd till en sådan lösning, och det främsta
skälet är att det franska flaggbolagets trafik till
alltför stora delar överlappar Swissairs. För att
ytterligare markera sin inställning slöt Swissair tillsammans
med partnern Sabena ett avtal om codeshare med American Airlines
över Atlanten samma dag som Delta och Air France tillkännagav
alliansen. Manövern öppnar för spekulationer om
Swissair i stället är på väg in i konkurrerande
Oneworld-alliansen. Å andra sidan har Swissair gett uttryck
för ett ogillande av att domineras av större flygbolag
och att det finns rum för Swissair även utanför
de stora grupperingarna. Dessutom påstår Swissair-gruppens
(SAir Group) VD Philippe Bruggisser att samarbetet i Atlantic
Excellence ska fortsätta. I kommentarerna efter överenskommelsen
mellan Air France och Delta har det emellertid antytts att Swissair
kommer att sälja sin andel på 4,6 procent av aktierna
i Delta, samtidigt som det amerikanska bolaget vill behålla
sitt ömsesidiga innehav i Swissair. Läget är minst
sagt oklart. Den nya alliansen ställer till det även
för Austrian Airlines, den tredje europeiska Atlantic Excellence-medlemmen
och tillika medlem i den europeiska grupperingen Qualiflyer Group
med bland annat Swissair och Sabena.

– Austrian Airlines kommer under resten av året att
pröva alla alternativ tillsammans med våra partners
i Qualiflyer Group, kommenterar Austrians VD Herbert Bammer sedan
Delta/Air France-alliansen blivit känd. Austrian har enligt
rykten i Stockholm placerats i Star. Från sin position som
SAS EU-bevakare i Bryssel konstaterar Hans Ollongren att Austrian
tycks vara ute i kylan efter bråk med Swissair. Såväl
Air France som All Nippon äger minoritetsandelar i det österrikiska
flaggbolaget. Framtiden har också komplicerats för
Air France gamla USA-partner Continental Airlines som säger
sig vara besviken på uppgörelsen. Bedömare placerar
nu i stället Continental i Wings-alliansen, men en ansökan
om medlemskap kan försvåras av att USA:s konkurrensmyndigheter
motsätter sig en planerad ägarkoppling till Northwest
Airlines, som är den amerikanska representanten i Wings där
även KLM ingår och med Alitalia som snar medlem. Delta/Air
France-alliansen lider liksom BA/American av att inte ha antitrust-immunitet,
något som konkurrenterna i såväl Wings (KLM/Northwest)
som Star har. Att det saknas ett komplett open skies-avtal mellan
USA och Frankrike skapar problem, medger Air France-chefen Spinetta
för Flight International.

– Vi känner väldigt starkt att antitrust-immunitet
är en mycket stor fördel och vi kommer att ha samtal
med regeringarna för att påskynda open skies-processen.
Om vi ska kunna hävda oss mot de andra globala allianserna
är antitrust-immunitet en absolut nödvändighet.
Samarbetet väntas ge ett nettobidrag på 1 miljard francs
till Air France för de närmaste tre åren. Av dessa
svarar en ökad försäljning för 700 miljoner
och kostnadsreduceringar på grund av gemensamma inköp
för resten. n

 
TN 7/99

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024