Annons:

Luttrad duo söker nya vägar

Oneworld”Jättefusion spricker inom
flyg”
– så löd rubrikerna om British Airways
och American Airlines i flera svenska dagstidningar mitt i högsommarvärmens
värsta nyhetstorka, men det var en beskrivning som inte gav
hela sanningen. För som Travel News tidigare kunnat berätta
har det länge varit klart att de båda flygbolagen valt
att fortsätta under mindre ingående samarbetsformer,
bland annat för att konkurrensmyndigheterna ställt hårda
krav på främst British Airways för att samarbetet
ska accepteras. I ett försök att förtydliga var
alliansen står efter beskedet att USA:s regering inte ger
bolagen så kallad immunitet från de amerikanska antitrustreglerna
(konkurrenslagstiftning) levererade de inblandade bolagen följandegemensamma
kommentar:

– British Airways och American Airlines fortsätter att
utveckla sitt samarbete i alliansen Oneworld. Samarbetet kommer
att fördjupas på ett sätt som inte strider mot
konkurrensmyndigheternas krav, heter det i pressmeddelandet. Samarbetet
mellan BA och American fortsätter som förut. Utan immunitet
hindras bolagen att gå ett steg vidare och att till exempel
samverka om priser och dela vinster. Tre års arbete med
att förverkliga ett långtgående samarbete mellan
de båda flygbolagen har fått sig en knäck. Riktigt
hur samarbetet mellan BA och American och inom Oneworld-alliansen
kommer att fortsätta är oklart.

– Trots att Oneworld kanske utvecklas lite annorlunda än
vad som var tänkt från början kommer samarbetet
att vara fördelaktigt för våra kunder, aktieägare
och anställda. Genom det bilaterala flygavtalet mellan USA
och Storbritannien finns det andra alternativa vägar som
tillåter våra flygbolag att fortsätta vara konkurrenskraftiga,
säger Don Carty, VD för American, i ett uttalande som
inte heller det ger någon större vägledning. Klart
är i alla fall att det bilaterala avtalet inte tillåter
codesharing på linjer över Atlanten. Däremot är
det möjligt för bolagen att samarbeta på rutter
inom USA och inom Europa och vidare bortom BA:s nav i London.
Det finns planer inom Oneworld på att slå samman medlemsflygbolagens
bonusprogram i ett gemensamt och fristående bolag. Oneworld
har bildat en projektgrupp som ska utreda vilka möjligheterna
är att utveckla samarbetet mellan bonusprogrammen. Det är
främst American som driver projektet, för övrigt
kallat ”Monaco”, enligt tidningen Flight International. Det spekuleras
i att en sammanslagning av Americans och Canadian Airlines bonusprogram
kan komma att bli ett första steg i riktning mot ett vidare
och mer utvecklat bonussamarbete inom alliansen. n

 
TN 7/99

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024