Annons:

Snålåkande tär på kassan

Att SAS är ”sårbart
för mycket små förändringar i marknaden”,
det tvingades bolagets koncernchef Jan Stenberg konstatera efter
att ha levererat ännu en svag kvartalsrapport, som innehöll
få överraskningar och därför var helt i enlighet
med finansmarknadens uppskattningar. Som väntat var SAS andra
kvartal mediokert, och tillsammans med första kvartalets
desto mer överraskande förlust slutade halvårsvinsten
på blygsamma 473 mkr före skatt, mot 1 450 mkr för
samma period i fjol, och då bidrog ändå den lönsamma
hotellverksamheten till närmare hälften av vinsten,
eller 229 mkr före skatt.

 
SAS är förvisso inte enda
flygbolag som kämpar i motvind. Tillväxten i marknaden
är inte tillräckligt stor för att matcha den ökade
kapacitet som flygbolagen byggt upp. Men det som sannolikt svider
mest för ett flygbolag av SAS karaktär är den stora
skara affärsresenärer som fortsätter att snålåka
i den billigare ekonomiklassen, en oroväckande trendförskjutning
av produktmixen som kunde urskiljas redan för ett år
sedan. Annars har SAS fortfarande störst andel resenärer
som finåker i affärsklass av alla europeiska flygbolag.
Men andelen minskade under det gångna halvåret med
2,5 procentenheter till strax under 30,5 procent av det totala
antalet passagerare. Den stora ökningen i ekonomiklass, 8
procent, förslår inte lönsamhetsmässigt när
den ställs mot en nedgång i affärsklass på
3 procent. Dessutom har SAS fått vidkännas en prispress
i lågprissegmentet och de sammantagna effekterna har resulterat
i en minskad yield, enhetsintäkt, på 2,3 procent.

 
SAS skriver också i halvårsrapporten
att konkurrensen intensifierats i trafiken till och från
Skandinavien och det gäller i synnerhet på den norska
marknaden, där Amsterdams flygplats uppges stjäla en
hel del trafik. I den intra-skandinaviska trafiken märks
framför allt en försvagning i affärsklass på
Oslo-rutterna. Däremot anser sig SAS klara konkurrensen från
nystartade Color Air i den norska inrikestrafiken bättre
än rivalen Braathens. På den svenska inrikesmarknaden
har SAS med partners (Skyways) ökat marknadsandelarna med
6 procentenheter till hela 67 procent. Totalmarknaden för
inrikesflyget ökade under perioden med 5 procent. För
SAS del var ökningen inrikes 12,6 procent. Flygbolaget har
uppenbara lönsamhetsproblem i den interkontinentala trafiken,
kanske främst som en följd av överflyttningen från
affärsklass till ekonomiklass vilken varit särskilt
märkbar på Asien-linjerna. Den interkontinentala trafiken
ökade under halvåret med 4 procent, men yielden sjönk
med 8,6 procent. Också på Europa-rutterna försämrades
yielden, 3,4 procent, med en nedgång av resandet i affärsklass
på 7 procent. SAS-gruppens omsättning under det första
halvåret steg med 4,8 procent till 20 735 mkr – en uppgång
som borde varit bättre enligt SAS – men samtidigt steg rörelsekostnaderna
med 12 procent varvid rörelseresultat efter avskrivningar
blev 516 mkr, vilket är en försämring med 39 procent
jämfört med samma period förra året.

 
Ökade lönekostnader med
14,6 procent bidrog till att resultatet pressades nedåt.
Hur mycket resultatet belastas av bolagets stora design- och servicekoncept
SAS 2000+ som lanserades i maj framgår inte av rapporten
annat än att de ingår i posten ”övriga rörelsekostnader”som
ökade med 22 procent till 4 800 mkr. Nej, SAS lär få
ända millenniet utan något färgsprakande fyrverkeri
då ledningen räknar med ett ”betydligt svagare”resultat
1999 jämfört med föregående år. Det
vill därför till att Jan Stenberg kan komma överens
med facket och få igenom sitt förbättringsprogram
som ska reducera kostnaderna med 3 miljarder på två
år, varav 1 200 mkr ska realiseras redan i år. Som
exempel på en redan genomförd förbättring
anges de sänkta provisionerna till resebyråerna, som
enligt SAS lett till att enhetskostnaden för försäljningen
reducerats med 1,9 procent. För SAS-aktien har livet mest
stått stilla. De lågt ställda förväntningarna
inför halvårsrapporten har gjort att kursen hållit
sig kring 70-74 kr. Sedan årsskiftet har SAS-aktien gått
ner från en 80-kronorsnivå och utvecklingen för
aktien har varit avsevärt sämre än börsens
generalindex. RB

 
TN 7/99

Kommentarer är stängda.