Annons:

Sverige skapar huvudbry iNorge

Ledningen i Braathens lägger korten på
bordet och erkänner att resultatet även andra kvartalet
var avsevärt sämre än önskat. Då är
det en fattigmans tröst att den blodiga konkurrensen också
drabbar huvudkonkurrenten SAS och att resultatet faktiskt var
bättre än de flesta börsanalytiker hade väntat.
Det norska flygbolaget redovisade en förlust på 99
miljoner norska kronor efter skatt andra kvartalet i år,
att jämföra med en vinst på 152 miljoner kronor
motsvarande period i fjol. Omsättningen ökade under
perioden med 4 procent till 1 780 miljoner kronor, medan kabinfaktorn
sjönk från 63,5 procent till 53,4 procent. Första
halvåret i år gav en nettoförlust på 421
miljoner norska kronor, att jämföra med ett överskott
på 140 miljoner kronor under fjolårets första
sex månader. Omsättningen steg med 8 procent till 3
343 miljoner kronor. Passagerarintäkterna minskade med 8
procent samtidigt som driftskostnaderna ökade med 27 procent
och var drygt 100 miljoner kronor högre än intäkterna.
Bolaget nämner fortsatt överkapacitet på den norska
inrikestrafiken som en starkt bidragande orsak till det dåliga
resultatet. Också på den svenska marknaden brottas
Braathens med dålig lönsamhet.

– I Sverige kommer vi att förlora pengar framöver
och jag kan inte annat än gratulera SAS för att de varit
så duktiga på att skada oss. Frågan är
om vi ska dra oss ur eller expandera i Sverige? Vi är inte
färdiga med samtänkandet mellan Malmö Aviation
och Braathens ännu, säger den nya koncernchefen Arne
A. Jensen till Travel News. Den 29 augusti lade Braathens ned
linjen mellan Göteborg och Oslo. I dagsläget är
det inte aktuellt att minska antalet rutter ytterligare, enligt
Arne A. Jensen.

– Att kapa en och annan marginell linje hjälper föga
utan får bara en negativ effekt på det mycket komplexa
ruttmönstret, säger han. Trots de röda siffrorna
i resultaträkningen vågar såväl Arne A.
Jensen som bolagets kommersiella direktör Freddy Eriksen
hoppas på en ljus framtid. De kan nämligen notera begynnande
effekter av effektivitetsprogrammet Improve 800, som introducerades
i maj år. Frågan är om effekten blir stor nog
eller tidig nog för att rädda bolaget från att
ta för mycket av sitt eget kapital som per den 1 juli var
1,3 miljarder. Om analytiker får rätt i att Braathens
kommer att tappa ytterligare mellan 700 och 800 miljoner kronor
i år kan det bli aktuellt med tillförsel av nytt kapital
antingen från 30-procentsägaren KLM eller från
Braathens-familjen som i dagsläget äger 38 procent.
Målsättningen med Improve 800 är att uppnå
resultatförbättringar på 150 miljoner kronor redan
i år. Nästa år ska resultatet förbättrats
med 650 miljoner och år 2001 med 800 miljoner norska kronor.

 
TN 7/99

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024