Annons:

Asiatiskt flyg in i allianser

Världens flygbolagsallianser fortsätter
att utöka sina medlemskaror. Och just nu är fokus särskilt
stort på Asien.

 
Oneworld-alliansen behöver förstärka
med partners i österled och uppges nu kasta lystna blickar
mot Japan Airlines (JAL). Konkurrenten All Nippon Airways återfinns
redan i Star. Ett beslut av JAL väntas leda till att fler
asiatiska bolag ansluter sig till Oneworld. Av de kinesiska flygbolagen
nämns Dragonair som en möjlig kommande medlem. Även
Star är ute efter en kinesisk partner och här pekar
det mot Air China.

 
Malaysian Airlines, ännu ett asiatiskt bolag,
paras i diskussionerna ihop med Wings-alliansen (inofficiellt
namn). Något som förstärks av att Malaysian har
inlett codeshare-samarbete med de tre huvudaktörerna i Wings,
det vill säga KLM, Alitalia och Northwest. Och i en intervju
för Travel News (nov/99) ansåg KLM:s försäljningsdirektör
Paul Gregorowitsch just Malaysian som den hetaste kandidaten i
Asien.

 
Den nya alliansen mellan Air France och Delta, som
lanserar sitt namn i början av år 2000, är i stort
behov av tillökning och när det gäller en tänkbar
asiatisk medlem nämns Korean Air, ett bolag som dragits med
ett något skamfilat rykte under senaste åren på
grund av olyckor och bristande säkerhet. Den europeiska allianskartan
är vid det här laget relativt komplett. Dock återstår
några få pusselbitar, däribland Malev. Det statsägda
flygbolaget i Ungern ser sig om efter en lämplig allians
och enligt uppgifter i utländsk press förs samtal med
samtliga fem stora flygbolagsgrupper. British Airways har tidigare
visat intresse för Malev och inte lär detta ha minskat
sedan britterna snuvades på polska LOT som slutligen fastnade
för Swissair.

 
Malev är i stort behov av kapital för
att kunna förnya flottan. En ny allianspartner får
därför räkna med att köpa in sig i bolaget
vid en kommande privatisering, eller åtminstone bidra med
investeringar.

 
En annan potentiell medlem av Oneworld är grekiska
Olympic Airways som för närvararande är mitt upp
i en omstrukturering ledd av Speedwing, ett konsultföretag
knutet till British Airways. Olympic ska privatiseras och British
Airways kommer troligen att köpa en minoritetspost i det
grekiska bolaget.

 
En avgörande orsak till BA:s intresse är
Atens nya flygplats Spata som tas i bruk i början av år
2001 och som förväntas bli den största flygplatsen
i södra Europa. En anslutning till Oneworld kräver dock
ett godkännande från alliansens övriga medlemmar.

 
För Staralliansens del väntas medlemmarna
förvärva en andel på 14 procent i Thai Airways
och därmed stärka alliansen ytterligare. Och i samband
med det fientliga budet på Air Canada från Onyx, uppbackat
av American Airlines (AMR Corp.), slöt det kanadensiska bolaget
ett avtal med Lufthansa respektive United Airlines om att den
som vill lämna alliansen tvingas betala en avgift. Staralliansen
inför nu successivt motsvarande klausul för medlemmarna.

 
Richard Björnelid

Kommentarer är stängda.