Annons:

Medlemskap i Staralliansen utreds

Så bekräftas det ännu en gång
att flygbolagsallianserna inte är helt igenom solida konstruktioner.
Denna gång är det Thai International Airways som är
föremål för intresset från en grupp av flygbolag.

 
Bakgrunden är att allt sedan det blev känt
att Singapore Airlines funderade på att gå med i Star
Alliance, där Thai hör till en av grundarna, har det
spekulerats om det statliga thailändska flygbolaget kan stanna
kvar i alliansen.

 
Thai-cheferna har hållit god min och sagt
att det är lättare att veta vad Singapore Airlines har
för sig med bolaget som medlem av alliansen. Samtidigt finns
det de som menar att bolagen är ganska olika varandra. Där
Singapore Airlines är ett flygbolag med stor tonvikt på
affärsresenärer och en liten inrikesmarknad är
Thai en stor transportör av turister till och från
Thailand.

 
Men nyligen deklarerade Thai att bolaget tänker
se över sitt medlemskap i Star, och anledningen är Singapore
Airlines inträde i samma allians.

 
Det som ytterligare komplicerar saken är att
staten planerar att sälja ut 23 procent av aktierna i bolaget
mot slutet av året, vilket är något som drar
till sig köpare från många håll. Starmedlemmarna
United Airlines och Lufthansa har tidigare visat intresse för
att hålla kvar Thai inom alliansen. Oneworlds två
giganter, American Airlines och British Airways är också
på hugget och ser gärna att Thai byter allians. Dessutom
har Singapore Airlines visat intresse.

 
Enligt Thai-chefen förlorade bolaget 10 miljoner
US-dollar i inkomster förra året sedan Singapore Airlines
tog över några av Thais codeshare-flygningar med Lufthansa
till Europa.

 
Thai konstaterade dessutom att ytterligare komplikationer
kan uppkomma om Singapore försöker lura i väg Lufthansa
från Bangkok som bolagets regionala nav i Sydostasien.

 
Där finns också frågetecken kring
Singapore Airlines köp av 49 procent av aktierna i Virgin,
som tänker starta inrikes lågpristrafik i Australien
som kan drabba Thais rutter och codeshare-flygningar i landet.

 
Lufthansas talesman för Staralliansen, Chris
Klick, fick bråttom att förklara vad Thai-chefen hade
menat.

– Han har försäkrat alla medlemmar i Star att han
inte påstått att Thai var redo att lämna alliansen.
Det han sade var att han vill studera för- och nackdelar
med Thais medlemskap. Detta är ett bolag som är på
väg att privatiseras och då studeras alla möjliga
alternativ, sade han.

 
Richard Björnelid

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024