Annons:

Sir Richard tvingas välja

Nu tvingas även en frifräsare som
Richard Branson, Virgin Atlantics VD och ägare, acceptera
flygbolagens allianser. Men det är högst motvilligt
som han medger att Virgin förr eller senare måste liera
sig med någon av de stora grupperingarna.

– Det är oundvikligt att vi till slut tvingas ansluta
oss till någon i något skede, i en eller annan form.
Vi har deklarerat att regeringar inte borde tillåta dessa
allianser att formera sig så som de gör eftersom de
begränsar konkurrensen, men ingen tycks vilja lyssna på
det örat. Allianser skapas enbart för att sänka
kostnader, öka vinster och tvinga bort konkurrenter, säger
Branson, som sedan årsskiftet kan kalla sig Sir Richard
efter att till slut ha accepterat att låta sig adlas.

 
Efter Bransons utspel tog spekulationerna fart om
vilken allians som Virgin kan tänkas hamna i. Källor
inom bolaget bekräftade att det kontaktats av såväl
Staralliansen som av Wings med KLM, Northwest och Alitalia samt
av Air France/Delta-konstellationen som är i stort behov
av medlemmar.

 
Strax före jul överraskade emellertid
Branson med att sälja 49 procent av aktierna i Virgin Atlantic
till Singapore Airlines (SIA), ett bolag som under våren
kommer att ansluta sig till Staralliansen.

 
Innan den väl hemlighållna affären
tillkännagavs ansågs det bland bedömare mindre
troligt att Virgin och British Midland skulle kunna fungera ihop
i en allians som Star. Branson närde nämligen tidigare
i höst förhoppningar om att knyta banden till British
Midland, eventuellt så långt som till ett samgående,
men British Midlands lika nobla chef, Sir Michael Bishop, stod
emot den yngre kollegans locktoner och valde i stället att
liera sig med Star genom att SAS sålde hälften av sitt
40-procentiga innehav i Virgin till Lufthansa.

 
Både Branson och SIA-chefen Cheong förnekar
dock att Virgin är på väg in i Star. Enligt Financial
Times hävdar Cheong att denne över huvud taget inte
berättat för sina kollegor i Star om den förestående
affären.

 
Wings har annars framstått som ett tänkbart
alternativ med tanke på att Virgin har ett samarbete med
Continental som väntas ansluta sig till denna allians. Men
även här har Branson en ogjord affär bakom sig
när han utan framgång försökte sälja
en minoritetspost till det amerikanska bolaget då priset
ansågs för högt.

 
För de 49 procent av aktierna i Virgin betalade
SIA 600 miljoner pund, cirka 8,1 miljarder kronor, en summa som
flygbolagsanalytiker bedömer som exceptionellt högt
och som är betydligt högre än vad Branson hade
fått ut om bolaget sålts via börsen. Den nu så
välfyllda pengapåsen tillåter Sir Richard att
investera i hans nya passion här i livet, Internet. Virgin.com
kommer att sälja hundratals av produkter, däribland
flygbiljetter.

 
Richard Björnelid

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024