Grand Travel Award
  • Hem
  • >
  • Nyheter
  • >
  • British Airways startar egen Internetresebyrå

British Airways startar egen Internetresebyrå

Publicerad 2000-02-25 11:43

British Airways vill under de närmaste två åren satsa över 1,3 miljarder kronor på utvecklingen av online-tjänster på Internet. Tillsammans med tio andra europeiska flygbolag tänker det brittiska företaget bland annat lansera en Internetresebyrå.

Enligt Financial Times pågår förhandlingar med Air France, Swissair och KLM. Även Lufthansa har nämnts i sammanhanget men uppges i början av veckan ha distanserat sig från projektet.

Erik Strand, marknads- och försäljningsdirektör för SAS, säger sig inte delta i några förhandlingar med British Airways om en gemensam e-resebyrå.

- Ingen har hittills frågat oss. Jag är inte ens säker på att det över huvud taget pågår förhandlingar. För SAS del kan jag säga att vi satsar på uppbyggnaden av en egen Internetportal. Det utesluter inte att vi i framtiden kommer att gå med i någon form av Internetsamarbete med andra flygbolag eller portaler, säger Erik Strand till Travel News.

Utöver satsningen på Internetresebyrån tänker British Airways även förstärka sina online-aktivteter för bonusprogrammet Air Miles. Dessutom vill företaget bygga upp en så kallad "lifestyle - portal" för att kunna tillmötesgå kundernas önskemål inom e-handeln. År 2003 räknar det brittiska flygbolaget med att Internet kommer att stå för 50 procent av bolagets biljettförsäljning.
On
Off

0 kommentarer

SENASTE

Omröstning

  • Vad hindrar dig från att resa mera?

TravelNews kalendarium

September 2014
Mån Tis Ons Tors Fre Lör Sön
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5

  • Travel News nr 9 2014

  • Travel News nr 06

  • Travel News nr 05

  • Travel News nr 04

  • Travel News nr 03

  • Travel News nr 02

  • Travel News nr 12