De två ländernas flygmyndigheter
tog, enligt Financial Times, beslutet om flygförbud efter
rekommendationer från haverikommissionen och de experter
som utreder kraschen. Att en haverikommission förordar ett
totalstopp i trafiken med en viss flygplanstyp är ovanligt
och det är andra gången i historien som ett sådant
beslut tas.
Den preliminära slutsatsen i olycksutredningen
är att en punktering var huvudorsak till katastrofen. Ett
däck som punkterats av en metallbit på startbanan kastades
med oerhörd kraft in en eller flera av bränsletankarna.
Detta ledde till en brand som fick planet att störta bara
90 sekunder efter det att det hade lyft.
Nu spekuleras det i huruvida Concorde någonsin
kommer att flyga igen. Concordes tillverkare står inför
den svåra uppgiften att finna en lösning som inte bara
uppfyller de rigorösa säkerhetskraven utan också
passar British Airways och Air Frances plånböcker.
tog, enligt Financial Times, beslutet om flygförbud efter
rekommendationer från haverikommissionen och de experter
som utreder kraschen. Att en haverikommission förordar ett
totalstopp i trafiken med en viss flygplanstyp är ovanligt
och det är andra gången i historien som ett sådant
beslut tas.
Den preliminära slutsatsen i olycksutredningen
är att en punktering var huvudorsak till katastrofen. Ett
däck som punkterats av en metallbit på startbanan kastades
med oerhörd kraft in en eller flera av bränsletankarna.
Detta ledde till en brand som fick planet att störta bara
90 sekunder efter det att det hade lyft.
Nu spekuleras det i huruvida Concorde någonsin
kommer att flyga igen. Concordes tillverkare står inför
den svåra uppgiften att finna en lösning som inte bara
uppfyller de rigorösa säkerhetskraven utan också
passar British Airways och Air Frances plånböcker.