Luftfartsverket har beslutat att inför
utsläppsavgifter på samtliga 19 svenska flygplatser.
För att ytterligare öka miljöstyrningen införs
även en ny typ av bulleravgifter skriver Flygtorget.
Bulleravgiften tas ut beroende på flygplanets bulleregenskaper
och respektive flygplats bullerkänslighet.
Luftfartsverket hoppas på så sätt styra flygbolagen
till mindre bullrande plan och ökad trafik på mindre
känsliga flygplatser.
– Genom dessa förändringar höjer vi ambitionsnivån
i vårt arbete för ett miljöanpassat flyg, säger
generaldirektör Ingemar Skogö till Flygtorget.
Som en EU-anpassning blir landningsavgifterna lika för
både ut- och inrikesflyg.
– De nya landningsavgifterna kommer att ge lägre kostnader
för stora delar av utrikesflyget, säger Ingemar Skogö.
Svenska Flygföretagens Riksförbund, där SAS
inte ingår, har överklagat prishöjningen till
regeringen.
utsläppsavgifter på samtliga 19 svenska flygplatser.
För att ytterligare öka miljöstyrningen införs
även en ny typ av bulleravgifter skriver Flygtorget.
Bulleravgiften tas ut beroende på flygplanets bulleregenskaper
och respektive flygplats bullerkänslighet.
Luftfartsverket hoppas på så sätt styra flygbolagen
till mindre bullrande plan och ökad trafik på mindre
känsliga flygplatser.
– Genom dessa förändringar höjer vi ambitionsnivån
i vårt arbete för ett miljöanpassat flyg, säger
generaldirektör Ingemar Skogö till Flygtorget.
Som en EU-anpassning blir landningsavgifterna lika för
både ut- och inrikesflyg.
– De nya landningsavgifterna kommer att ge lägre kostnader
för stora delar av utrikesflyget, säger Ingemar Skogö.
Svenska Flygföretagens Riksförbund, där SAS
inte ingår, har överklagat prishöjningen till
regeringen.