EU-kommissionen är tveksam till det kommande
samarbete som den nya Star Allliancemedlemmen Austrian Airlines
presenterat tillsammans med tyska Lufthansa och skandinaviska
SAS.
I fredags fastslog EU-kommissionen att Austrian inte får
inleda ett så nära samarbete med de båda allliansföretagen
skriver TT.
EU-kommissionens orsak till kritiken är att det samarbetsförslag
som de tre bolagen presenterat skulle innebära en monopolställning
på flygtrafiken mellan Österrike och Skandinavien samt
Österrike och Tyskland.
Idag är det endast Lufthansa och Austrian som har fasta
flygningar på samtliga 33 direktrutter mellan Österrike
och Tyskland. Ungefär samma situation skulle uppstå
på rutterna mellan Österrike och Sverige enligt EU.
Kommissionsmedlemmar fruktar att de tre bolagen skulle kunna
sätta ta vilka biljettpriser som helst eftersom konkurrens
saknas.
Nu är det upp till SAS, Lufthansa och Austrian att presentera
ett nytt upplägg för samarbetet som inte får samma
monopolistiska karaktär.
samarbete som den nya Star Allliancemedlemmen Austrian Airlines
presenterat tillsammans med tyska Lufthansa och skandinaviska
SAS.
I fredags fastslog EU-kommissionen att Austrian inte får
inleda ett så nära samarbete med de båda allliansföretagen
skriver TT.
EU-kommissionens orsak till kritiken är att det samarbetsförslag
som de tre bolagen presenterat skulle innebära en monopolställning
på flygtrafiken mellan Österrike och Skandinavien samt
Österrike och Tyskland.
Idag är det endast Lufthansa och Austrian som har fasta
flygningar på samtliga 33 direktrutter mellan Österrike
och Tyskland. Ungefär samma situation skulle uppstå
på rutterna mellan Österrike och Sverige enligt EU.
Kommissionsmedlemmar fruktar att de tre bolagen skulle kunna
sätta ta vilka biljettpriser som helst eftersom konkurrens
saknas.
Nu är det upp till SAS, Lufthansa och Austrian att presentera
ett nytt upplägg för samarbetet som inte får samma
monopolistiska karaktär.