EU-kommissionen har beslutat att låta
den juridiska processen mot SAS och danska Maersk Airs misstänkta
kartellbildning gå vidare.
I fredags fick de båda flygbolagen varningsbrev från
EU-kommissionen. Bolagen har rätt att inkomma med invändningar
på anklagelserna från EU skriver Svenska Dagbladet.
Bakgrunden till EU:s konkurrensmyndigheters juridiska process
är misstankarna om uppgjorda linjer när de båda
bolagen inledde ett samarbete förra våren. I samband
med detta upphörde Maersk Airs flygningarna mellan Kastrup
och Arlanda, något som EU-kommissionen misstänker kan
vara en form av kartellbildning.
SAS har hittills tagit lugnt på påstående
från EU-håll.
Det skandinaviska flygbolaget har samtidigt drabbats av ett
annat problem.De kanadensiska turbopropplanen från Bombardier,
Dash Q-400, fortsätter att ställa till problem. SAS
genomför nu tekniska undersökningar av hela Q-400-flottan
och kommer den närmaste tiden att tvingas ställa in
en rad avgångar.
den juridiska processen mot SAS och danska Maersk Airs misstänkta
kartellbildning gå vidare.
I fredags fick de båda flygbolagen varningsbrev från
EU-kommissionen. Bolagen har rätt att inkomma med invändningar
på anklagelserna från EU skriver Svenska Dagbladet.
Bakgrunden till EU:s konkurrensmyndigheters juridiska process
är misstankarna om uppgjorda linjer när de båda
bolagen inledde ett samarbete förra våren. I samband
med detta upphörde Maersk Airs flygningarna mellan Kastrup
och Arlanda, något som EU-kommissionen misstänker kan
vara en form av kartellbildning.
SAS har hittills tagit lugnt på påstående
från EU-håll.
Det skandinaviska flygbolaget har samtidigt drabbats av ett
annat problem.De kanadensiska turbopropplanen från Bombardier,
Dash Q-400, fortsätter att ställa till problem. SAS
genomför nu tekniska undersökningar av hela Q-400-flottan
och kommer den närmaste tiden att tvingas ställa in
en rad avgångar.