Annons:

Inte bara minkpälsar på nya Swiss

Ett nytt schweiziskt flygbolag, Swiss, ser dagens ljus den 1 april. Ursprunget är regionalbolaget Crossair och kollapsade Swissair. Med färskt kapital i bagaget, ny logga på flygplanen och ny nordisk organisation vill flygbolaget återetablera sig på marknaden.

Målet är att öka antalet passagerare kraftigt, bland annat genom att nå nya målgrupper. Årets beräknade 9,8 miljoner passagerare ska bli hela 14,8 miljoner år 2003.
– Tidigare har främst ”bankdirektörer och mogna damer med minkpäls” åkt med Swissair. Med vårt nya koncept som utarbetats av kanadensiske livsstilsgurun Tyler Brulé vill vi också nå de unga och trendiga, säger Günter Saurwein, ny chef för den nordiska organisationen.
Han menar att Swiss har ett bättre utgångsläge än de flesta andra flygbolag.
– Balansräkningen är ren utan en massa gamla skulder. Medan de andra står inför en omstruktureringsfas har vi redan tagit bort olönsamma destinationer, minskat kapaciteten med cirka 30 procent.

Kostnadsmassan har krympt bland annat genom omförhandlingar av Swissairs gamla leasingavtal, vilket gett 40 procent lägre kostnader. Pilotlönerna har minskat med 35 procent eftersom Crossairs pilotlöner är lägre än Swissairs.
Trots detta blir det en stor utmaning att återvinna kundernas förtroende efter höstens händelser i den schweiziska flygindustrin.

– För att kunna bygga upp förtroendet igen måste det finnas pengar. Vi har fått in 15 miljarder kronor i startkapital från myndigheter, kantoner, företag och privatpersoner, säger Günter Saurwein.

I Norden har en ny organisation skapats bestående av 28 personer. Tidigare såldes biljetterna av Qualiflyeralliansen numera nedlagda försäljningskontor.
– Att ha en egen Nordenorganisation är viktigt. Vi har många flygningar mellan norra och södra Europa, säger Günter Saurwein.
Karin Starkman Ahlstedt
fakta SWISS
l Flyger på 122 destinationer i 60 länder.
l 8900 anställda
l ca 9,8 miljoner passagerare under 2002
l 128 flygplan
(varav 75 från Crossair och 53 från Swissair)
ÄGARE I PROCENT
l Regeringen 19,58
l Kantonen i Zürich 9,79
l UBS 10,13
l CSG 9,73
l AMAG 6,53
l Andra investorer (Nestlé, Roche etc.) 40,24
l Övriga aktieägare 4,0
fakta BAKGRUND
Grunden i Swiss är det schweiziska regionalbolaget Crossair, tidigare systerbolag till Swissair. Crossair tog över två tredjedelar av Swissairs flygplansflotta efter flygbolagets kollaps.
Swissairs problem accelererade under hösten. Den 7 oktober drog bankerna in krediterna efter likviditetsproblem inom SAirGroup. Ett konsortium av schweiziska banker köpte Swissairs aktier i regionalbolaget Crossair. De nationella känslorna svallade och såväl näringsliv, myndigheter, kantoner och privatpersoner investerade i bolaget för att garantera fortlevnaden av ett schweiziskt flaggbolag.
Den 1 april kommer Crossair börja att säljas under varumärket Swiss. Tills dess kommer Crossair även att sälja Swissairs biljetter, men sedan avvecklas det 70-åriga bolaget.
I oktober sker det formella namnbytet från Crossair till Swiss Air Lines Ltd.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024