Annons:

Blixtbesked: SAS köper norska Braathens

SAS har kommit överens med norska Braathens
huvudägare om att köpa det krisdrabbade norska flygbolaget.

Braathens värderas till 1,1 miljarder norska kronor och
huvudägarna har accepterat ett SAS-bud på 35 norska
kronor per aktie.

Braathens ägda Malmö Aviation kommer dock att särskiljas
och målet är att sälja det till tredje part till
högsta pris. Alternativet är att Braathensfamiljen driver
Malmö Aviation vidare.

Förbehållet för det överraskande SAS-köpet
är att bolaget får köpa minst 90 procent av aktierna
i Braathens och att konkurrensregler inte förhindrar ett
övertagande.

Storaffären ska ses mot bakgrund av Braathens blödande
verksamhet de senaste åren. Företaget gick med nära
700 miljoner i förlust 1999 och har inte lyckats bryta den
ekonomiska nedgången. Det senaste halvåret har Braathens
ledning alltmer öppet kritiserat samarbetet med holländska
KLM som köpte in sig med 30 procent i företaget 1997.
Enligt Braathens har KLM ensidigt vunnit på att Braathens
matat Schiphol med trafik.

KLM konstaterar att det misslyckade samarbetet med Braathens
nu bara förstärker det nederländska bolagets tes
att ”i sluttändan är det enbart en fusion med en stor
europeisk partner som gör att KLM kan uppnå sina mål”.

Huvudägarna (familjen Braathens genom Braganza och Bramora
med 38,8 procent samt KLM med 30 procent) konstaterar att det
norska flygbolaget tvingas i konkurs om inte SAS träder in
som ny ägare:

– Efter en process där vi har värderat Braathens
finansiella situation, de olika utmaningarna och strategiska möjligheterna
kom vi fram till slutsatsen att den bästa och faktiskt enda
lösningen för bolaget är den här. Braathens
kommer inte att överleva som företag utan en lösning
i nära samarbete med SAS, säger Braathens vd Arne A.
Jensen.

Enligt SAS kommer flygbolaget Braathens att bestå med
eget varumärke och egen organisation. Övertalighet i
de båda bolagen, som tillsammans är helt dominerande
inom norskt inrikesflyg, ska lösas genom naturlig avgång,
omplacering och omskolning.

SAS hävdar att de båda bolagen ska fortsätta
att konkurrera med varandra men genom en samordning som ska minska
överkapaciteten och istället öka linjeutbudet.

”Kostnadsreduktonen kommer också kunderna till godo,
bland annat genom att företagen garanterar att priserna inte
kommer att höjas under de närmaste två åren,
utom vid extraordinära förhållanden” skriver SAS
i ett pressmeddelande.

 
Den svenska delen av Braathens, Malmö Aviation,
hälsar beskedet med tillfredsställelse:

– För Malmö Aviation är detta en spännande
utveckling. Att återigen få stå på egna
ben och arbeta mot en ny ägarkonstellation ser vi fram emot.
Det kommer att ge oss nya möjligheter när vi lägger
våra långsiktiga strategier, säger Malmö
Aviations vd Fons Brüsselmans i ett pressmeddelande.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024