Annons:

Vaktombyte i Finnair

Finnair fortsätter framgångsrikt sin egen väg i flygbranschen. Fjolårsresultatet, en vinst på 8,9 miljoner euro, är betydligt bättre än de mångmiljardförluster som SAS, British Airways och Lufthansa visat upp.

– De två senaste åren har vi, till skillnad mot andra flygbolag, inte satsat på att öka kapaciteten. Vi anpassade snabbare än de flesta bolaget efter sämre tider. Finnairs olika verksamheter har delats upp i egna och tydligare resultatenheter, personalen har även frivilligt gått ned i lön. Det är ett arbete som pågått i flera år och nu ger positiv effekt, säger Krister Aarnio, Finnairs avgående marknads- och försäljningsdirektör i Sverige.
Tidigare vd för Finlandia Vodka
Han efterträds av Riku Helminen, tidigare vd inom bland annat Swatch, Finlandia Vodka och senast för ett eget rekryteringsföretag.
Krister Aarnio flyttar tillbaka till huvudkontoret i Helsingfors och blir bland annat ansvarig för de politiska förhandlingarna kring nya luftfartsavtal och internationella rutter.
1993 inleddes Finnairs stora expansion i Sverige. Då satsade finländarna på att göra Arlanda till ett andra hub efter Vanda i Helsingfors.
– När jag kom hit 1997 hade vi 17 direktlinjer ut från Arlanda, nu har vi bara några få. Dels har SAS täppt till hålen, men framförallt har vi bytt långsiktig strategi, säger Krister Aarnio.
Den finska expansionen går nu istället i östlig riktning och till Asien. Succélinjerna till Hongkong och Bangkok (90 procents kabinfaktor) har setts med viss avundsjuka av SAS.
– Lönsamheten är bättre än i Europa. Vi arbetar hårt för att få fler slots, bland annat till Beijing och Tokyo, och hoppas även kunna öppna en ny linje till Shanghai.
Som en del i detta strategiska tänkande öppnade Finnair i november på Skavsta. Samarbetspartnern Golden Air matar in till Helsingfors.
– Timingen var inte den bästa och kabinfaktorn är fortfarande under 50 procent, men vi har uthållighet.
I Europa fortsätter codesharesamarbetet med British Airways och Iberia. Sabenas och Swissairs konkurser skapade ett vakuum. Att fortsätta kriga om kunderna över Nordatlanten är också en begravd strategi.
Finnair bibehåller en daglig tur till New York och litar i övrigt på codesharing med Oneworldkollegan American Airlines.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024