SJ vann den nya upphandlingen av regional tågtrafik
i Västsverige och sträckan Skövde-Nässjö.
Den senare sträckan har Vättertåg tidigare drivit.
SJ lovar att utveckla regionaltrafiken med fler förbindelser
och nya tågsätt. Det senare innebär nya direkttåg
på linjen Göteborg-Falköping-Jönköping-Nässjö.
Det blir i fortsättningen fyra direktförbindelser i
varje riktning och dag med motorvagnståg tillverkade av
kanadensiska Bombardier Transporttation (före detta Adtranz).
– Det finns önsekmål från Jönköping
om direkta tågförbindelser med Göteborg, säger
SJ:s affärschef i Göteborg, Gert Rehn i ett pressmeddelande.
i Västsverige och sträckan Skövde-Nässjö.
Den senare sträckan har Vättertåg tidigare drivit.
SJ lovar att utveckla regionaltrafiken med fler förbindelser
och nya tågsätt. Det senare innebär nya direkttåg
på linjen Göteborg-Falköping-Jönköping-Nässjö.
Det blir i fortsättningen fyra direktförbindelser i
varje riktning och dag med motorvagnståg tillverkade av
kanadensiska Bombardier Transporttation (före detta Adtranz).
– Det finns önsekmål från Jönköping
om direkta tågförbindelser med Göteborg, säger
SJ:s affärschef i Göteborg, Gert Rehn i ett pressmeddelande.
Nästa sommar kommer SJ att starta tågtrafiken med
nya direkttåg. SJ riktar samtidigt kritik mot Banverket:
– För att den hittills positiva resandeutvecklingen ska
kunna fortsätta krävs det att Banverket får resurser
för att göra nödvändiga satsningar för
att få den tillförlitlighet som krävs i det svenska
järnvägsnätet, kommenterar Gert Rehn.