SAS lägger ett nytt bud på Braathens.
Men priset har prutats med 23 procent, från 35 till
27 kronor per aktie, sedan det förra budet som blev känt
i maj.
Orsaken till omförhandlingen av priset är den kraftiga
nedgången för flygindustrin i höst.
Braathens huvudägare – KLM och familjen Braathens bolag
Graganza och Bramora har accepterat priset – och styrelsen rekommenderar
övriga aktieägare att göra det samma.
Totalrpriset SAS får betala blir 800 miljoner kronor
i stället för 1,1 miljard som det första budet
hade inneburit.
Braathens dotterbolag Malmö Aviation ingår inte
i SAS-köpet utan blir ett självständigt bolag i
familjen Braathens ägo. Malmö Aviation tillförs
också 320 miljoner kronor i nytt kapital.
Men priset har prutats med 23 procent, från 35 till
27 kronor per aktie, sedan det förra budet som blev känt
i maj.
Orsaken till omförhandlingen av priset är den kraftiga
nedgången för flygindustrin i höst.
Braathens huvudägare – KLM och familjen Braathens bolag
Graganza och Bramora har accepterat priset – och styrelsen rekommenderar
övriga aktieägare att göra det samma.
Totalrpriset SAS får betala blir 800 miljoner kronor
i stället för 1,1 miljard som det första budet
hade inneburit.
Braathens dotterbolag Malmö Aviation ingår inte
i SAS-köpet utan blir ett självständigt bolag i
familjen Braathens ägo. Malmö Aviation tillförs
också 320 miljoner kronor i nytt kapital.