Annons:

Billigt vinner i kampen om flygresenärerna

"Det här är den dyraste gratischampagne jag någonsin druckit".Affärsresenärernas tillnyktring kring kostnaderna för att åka businessclass är en av förklaringarna till lågkostnadsflygets ökande framgångar.

En majoritet av affärsresenärerna anser att business-class hos traditionella flygbolag inte är värda sitt pris, säger det brittiska kreditkortföretaget Barclaycards marknadschef Simon Chick.
I USA visade Southwest tidigt vägen och idag flyger minst 15 procent av de amerikanska inrikesresenärerna med lågbudget.
I Storbritannien har budgetflyget det senaste året mer än fördubblat sin marknadsandel till 15 procent. Enligt Barclaycard har antalet affärsresenärer som använder lågkostnadsflyg nästan fördubblats de senaste två åren. En undersökning visar att hälften av alla brittiska affärsresenärer flög lågbudget någon gång under 2000.
Att det europeiska lågprisflyget hittills lyckats bäst i Storbritannien är inte konstigt. Långsamma båtar har traditionellt varit enda konkurrenten. Järnvägstunneln under Engelska kanalen har inte förmått att rubba resandemönstret.
Även inrikes är lågkostnadsflyget en succé på de brittiska öarna. På vissa rutter är 40 procent av passagerarna affärsresande, mot 20 procent inom utrikestrafiken.
Go öppnar i vår sin tredje hub från East Midland. Från och med maj tänker Go starta reguljärservice till ett antal europeiska destinationer.
– Vi kommer att förändra flygresandet i hela den här regionen, säger vd:n Barbara Cassani självsäkert.
Konkurrenten Easyjet, öppnar ytterligare fyra internationella destinationer från London Gatwick nu i februari, till Edinburgh, Zürich, Malaga och Palma.
Men på den europeiska kontinenten har det hittills varit tuffare för uppstickarna. Bolag som Go, Ryanair, Easyjet, Buzz och Virgin Express hade fram till i somras bara tagit drygt 2 procent av marknaden, med en viss ökning under hösten. I länder som Tyskland, Frankrike och Italien är bilen budgetflygets svåraste motståndare samtidigt som snabbtågsnätet blir allt effektivare.
I Tyskland måste lågprisbolagen dessutom kämpa mot det turtäta charterflyget som till betydande del säljer enkla stolsäten. Ett annat hinder har varit Lufthansas aggressiva prissänkningar på de linjer där lågkostnadskonkurrenter försökt vinna inträde.
På sträckan München-London Stansted skrämde Lufthansa exempelvis bort Go. Men Ryanair har bitit sig fast och etablerade nyligen sin nya hub på Hahn tio mil ifrån Frankfurt. Irländarna ser inget stopp på expansionen.
– Vi talar med ett fyrtiotal flygplatser runt om i Europa, hävdar Edna O´Toole, informationsansvarig för Ryanair i Dublin.
Frankrikes stora marknad och infrastruktur borde passa lågkostnadsflyget. Där finns ett stort nät av passande andrahandsflygplatser nära de stora städerna. Men hittills har franska arbetsmarknadsregler försvårat etablering. Varken lagstiftning eller fackföreningar ser med gillande på lågkostnadsbolagens uttalade låglöneprofil. Men flera lågkostnadsbolag kastar lystna blickar mot Frankrike. Easyjet, som lyckats etablera sig i Holland och Schweiz, är ett. Easyjet ökade i november sitt passagerartal med 38 procent och kabinfaktorn till 85 procent. Under hösten tillfördes bolaget 93 miljoner pund vid en aktieemission.
Strax före jul meddelade även holländska Buzz att de från och med mars flyger till nio nya franska destinationer från London Stansted, utöver de sex redan trafikerade.
– Målet är att Buzz ska bli förstahandsvalet från Storbritannien till Frankrike. Frankrike är britternas största turistmål med 12 miljoner resenärer per år, säger Buzz försäljningschef Tony Camacho.
I sommar blir Buzz det första lågkostnadsbolaget som erbjuder inrikestrafik utanför Storbritannien.
– Vi bedömer att många franska inrikesrutter är för högt prissatta. Något som vi tänker utnyttja, säger Tony Camacho.
Det råder ingen tvekan om att lågprisflygets punkt-till-punkttrafik och relativt höga turtäthet bidragit till ett ökat flygande i hela Europa.
När Ryanair startade trafik mellan Dublin och Bryssel ökade antalet passagerare från 170 000 till 350 000 per år (27 procent affärsresenärer).
Medan flygindustrin i allmänhet nära nog lamslogs av terrorattackerna den 11 september gick budgetflyget rakt motsatt väg. Flera lågkostnadsbolag utnyttjade tillfället med ännu lägre biljettpriser. Ryanair och Easyjet kunde under hela hösten visa upp ökande trafik och kraftiga vinsthöjningar. Medan de etablerade flaggbolagen skär ned passar budgetflyget på att ta sig in på nya marknader, sno åt sig slots och förhandla till sig ännu lägre leasingavtal och flygplatsavgifter.
– Varenda marknad har hittills reagerat positivt på lågprisbiljetter, säger Ryanairs marknads- och försäljningsdirektör Tim Jeans i Airline Business.
Ryanair påstår att bolaget i oktober var mer än dubbelt så stort jämfört med SAS på trafiken mellan Sverige och London.
Men de etablerade bolagens försök att skapa egna lågpris-varianter har hittills inte varit särskilt lyckade. KLM tror dock på Buzz, som opererar via London, och Basiq Air i Amsterdam. Buzz passagerarbokningar ökade med 15 procent i november.
– Siffrorna talar för sig själva. Vi är helnöjda, säger Buzz marknads- och försäljningschef Adam Harris.
British Airways försök med Go avbröts efter förluster på närmare 750 miljoner kronor de två första åren. Go togs i början av 2001 över av ledningsgruppen
och det privatkonsortiet 3i Group. I november ökade passagerarantalet med 63 procent även de ekonomiska talen pekar uppåt.
– Bolaget växer extremt snabbt för att vi ska kunna utnyttja situationen att bolag som British Airways drar ned på antalet rutter, säger en företrädare för Go.
Trots nedgång i flygbranschen bedömer många flygexperter att framtiden är ljus för lågkostnadsflyget. Budgetbolagen, som inte dras med stora skulder och tunga personalöverbyggnader, anses ha förutsättningar att klarar sig även genom en långvarig ekonomisk kris. I en sådan situation framstår lågprisbiljetter som ännu attraktivare bland fritidsesenärer och alltmer kostnadsmedvetna affärsresande.
fakta LÅGPRISFLYG/SVERIGE

Två europeiska lågkostnadsbolag trafikerar Sverige. Ryanair flög cirka 600 000 passagerare till och från London 2001 från fyra flygplatser:
Skavsta:
225 000
Sturup/Malmö:
158 000
Säve/Göteborg:
74 000
Västerås:
64 000

(passagerarantal för de enskilda flygplatser gäller jan – nov)
Virgin Express flyger sedan november Bryssel – Landvetter och Bryssel – Arlanda.
Sterling och Good Jet är skandinaviens lågprisbolag.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024