Verket genomförde sin omtalade gryningsräd mot bolagens huvudkontor i juni 2000.
– Verket fann att bolagen tillsatt styrgrupper i syfte att koordinera sitt marknadsuppträdande och dela upp marknaden, skriver KKV:s rättschef Magnus Ulriksson.
Skrivit till KKV
De båda flygbolagen har sedan korresponderat med KKV och i höstas lovade SAS att avtalsskrivningen om att Skyways inte fick samverka med andra flygbolag skulle strykas.
Enligt Magnus Ulriksson har flygbolagen gjort flera eftergifter i avtalet ”så att det numera omfattar tidtabellsanpassning och andra förbättringar för resenärerna”.
– Efter ändringarna omfattar avtalet inte längre marknadsuppdelning och prissamarbete, skriver KKV och låter därmed saken bero.
På flygsidan är kommentarerna svalare:
– Det är anmärkningsvärt att det tagit så lång tid för Konkurrensverket att förstå rollspelet mellan SAS och regionalflyget i Sverige. Långbänken kan ha skadat regiontrafiken, säger Harald Rosén, generalsekreterare för Svenskt Flyg.
Skyways koncernchef Jan Palmér är lättad:
– Vi är glada att frågan är utagerad och att vi kan koncentrera oss på flygverksamhet, säger han.
ulf wallin