Annons:

Lågkostnadsflyg på väg in i svensk inrikestrafik

Redan i sommar kan lågkostnadsflygetgöra entré på allvar i svensk inrikestrafik. Ryanair för förhandlingar med både Skavsta och Västerås flygplatser om flera inrikeslinjer: Luleå, Umeå och Malmö.

– Sverige har en stor inrikesmarknad och det finns stor potential att få den att växa, eftersom prisnivån är så hög, säger Ryanairs Skandinavienchef Barry Barrable.
Men ta inte hans ord för ett löfte. Även om både Skavsta och Västerås inget hellre vill än att bli ett svenskt nav för det irländska lågkostnadsbolaget, så är frågan om de kan och vill betala priset.
Ryanair är en stenhård förhandlare, kräver mycket låga flygplatsavgifter och spelar gärna ut flygplatser i olika länder mot varandra. I år står kampen om nya linjer enligt Barrable mellan Sverige, Frankrike, Italien och Dublin.
När bolaget etablerade sitt första europeiska nav på belgiska Charleroi, 6 mil från Bryssel, fick det ett regionalt etableringsstöd motsvarande 20 miljoner vilket nu ifrågasätts av EU. Den rabatterade passageraravgiften är t ex endast 10 kronor.
– En låg kostnadsbas är avgörande, och kan Västerås eller Skavsta erhålla liknande regionutvecklingsstöd är det definitivt ingen nackdel. Men låga flygplatsavgifterna betyder inte allt, det handlar också om att hålla nere löne-, distributions- och marknadsföringskostnader, säger Barry Barrable.
Skavsta, vars femårsavtal med Ryanair går ut i juni, har deklarerat att de kräver höjda flygplatsavgifter för en fortsatt Londontrafik och nya inrikeslinjor.
– Trafiken en förlustaffär för oss, särskilt sedan i fjol då vi förlorade bokningsfunktionen, säger Dot Gade Kuluvuori, vd för privatägda Skavsta flygplats som gick 30 miljoner back 2001.
Ett stort lågkostnadsbolag på inrikesflyget skulle sätta prispress på SAS och locka nya grupper att välja flyg framför bil, tåg eller ingen resa alls.
Men enligt Luftfartsverket, som i höstas utredde den bristande inrikeskonkurrensen, kommer lågkostnadsflyg ändå att få en marginell betydelse för det totala inrikesflyget.
– Det är bara ett fåtal linjer med höga passagerarvolymer som intresserar dessa flygbolag, inte de mindre linjerna, säger LFV-utredare Anders Torebrand.
LFV har en kluven sits. Å ena sidan vill man verka för ett större inslag av lågkostnadsflyg, eftersom lägre priser gynnar konsumenten. Å andra sidan är man ett vinstdrivande affärsverk som tjänar pengar på flygplatsavgifter och har därför svårt att sänka dessa, vilket är Ryanairs ständiga klagovisa.
Därför är det inte så konstigt att bara en av fyra flygplatser som Ryanair trafikerar i Sverige ägs av LFV: Sturup.
Där tillämpar LFV ett rabattsystem, där Ryanair erhåller lägre avgifter mot viss lägre service. Något som väckt andra flygbolags irritation.
– LFV behöver utarbeta en enhetlig strategi för olika typer av servicekoncept för att underlätta för nya lågprisaktörer, konstaterar Anders Torebrand.
Gotlandsflyg är i dag en av få lågprisuppstickare. I snart ett år har bolaget tampats mot Skyways på sträckan Visby-Bromma och pressat i synnerhet affärspriserna. Luleåbolaget MD Airlines lade däremot ner före första turen.
Inte heller brittiskägda lågkostnadsbolaget Virgin Express, som sedan november flyger Bryssel – Stockholm/Göteborg, vill satsa på svensk inrikestrafik.
– Vi är inte finansiellt rustade för att etablera en bas i Sverige, säger presstalesman Yves Pannels.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024