Annons:

Svenskt lågprisflyg väljer Paris

Goodjet blir namnet på det nya svenska lågprisflyget. En grupp västsvenska affärsmän satsar på prismedvetna affärs- och privat-resenärer mellan Göteborg och Frankrike från april.

– Efter 1,5 års förberedelser har vi slutit avtal med Islandsflyg om en Boeing 737, säger vd Reidar Svedahl.
Han vill inte avslöja ägarkonstellationen bakom Goodjet, men hävdar att ekonomin är säker – trots att branschbedömare talar om 50 miljoner kronor för att starta ett nytt bolag.
– Vi har en treårig budget som ska ge vinst redan i år. Kalkylen är 75 000 resenärer första året. Det blir fler om vi startar nya linjer.
Svedahl övertygades av de ekonomiska kalkylerna och grundliga studierna av lågprisflygets affärslogik. Affärsidén är att leasa ett 148-sätes flygplan med besättning medan kabinpersonalen är egen.
Bokningarna går uteslutande via internet och callcenter.
– Frankrike har stor potential och är billigare än England. Vi hoppas på samarbeten med flera researrangörer.
Enkelbiljettpriset, med 2 dagliga turer från Landvetter till Paris (Beauvais) och en till Nice (på helgen tvärtom), är i en ombokningsbar skala från 400 till 1475 kronor. Jämfört med konkurrerande Air France från cirka 1000 till 6000 kronor.
Reidar Svedahl kommer närmast från rollen som turist- och symfoniorkesterchef i Norrköping men har ett långvarigt förflutet inom resebranschen. Bland annat från Scanair och som SAS-leisures ansvarige när Spanair bildades.
– Vi bygger på extrem kontroll av kostnaderna. Goodjet får formen av ett marknadsbolag där vi köper in de flesta delarna. Det enda vi inte kan bestämma är dollar- och oljepriset och om kunderna väljer att flyga med oss. Jag är ändå övertygad om att affärsidén kommer att lyckas, säger Reidar Svedahl.
Ulf Wallin

Kommentarer är stängda.