Annons:

Hilton söker rika kunder

Nyligen åkte den gamla Scandic-skylten vid Slussen ner för gott. Nu blir det Hilton för hela slanten. För närmare bestämt 100 miljoner - som det kostade att bygga om hotellet till ny lyxig Hilton-standard. Nu väntar man bara på de att de blåtonade amerikanska damerna och internationella affärsmännen ska träda in i den nya tjusiga lobbyn.

Frågan är bara hur länge de ska vänta?
Timingen för Hiltons inträde i Skandinavien var kanske inte den bästa. Amerikanerna har blivit mer försiktiga med att resa och konkurrenter som Grand Hotel och Sheraton har sett sina intäkter minska mer än övriga hotellnäringen efter terrordåden. Om prishöjningarna på runt 30 procent skrämmer bort en del skandinaviska gäster krävs att internationella hittar dit istället.
Varumärket Scandics framtid blir intressant. Konkurrenterna väntar på en utförsäljning av de Scandic-hotell som uppvisar lägre lönsamhet. Inte aktuellt, säger Hilton och betonar vikten av att vårda Scandics varumärke. Ändå har gamla Scandic-cheferna fått lämna företaget på löpande band.
Med tanke på kulturkrockarna är det nära till hands att stämma in i gamle Scandic-chefen Roland Nilssons farhågor: ”Att bygga en fungerande företagskultur tar lång tid. Om den inte vårdas omsorgsfullt krackelerar den på nolltid”.
Karin starkman ahlstedt, redaktör

Kommentarer är stängda.