Annons:

Nytt flygkrig i Umeå

Malmö Aviation har startat sin hett efterlängtade Umeåtrafik sedan det nya Brommaavtalet blivit klart.

Med fem dagliga avgångar i vardera riktningen får SAS även konkurrens på sin tredje största inrikeslinje.
– Det är en seriös satsning. Om inte vi lyckas finns det inget utrymme för konkurrens på den här rutten, menar Ulf Axelsson, vd för Malmö Aviation.
Det nya avtalet mellan Stockholms stad och Luftfartsverket tillåter sammanlagt 18 000 starter och landningar för större flygplan på Bromma, jämfört med tidigare 16 500.
Av dessa har Malmö Aviation cirka 14 000.
– Vi klarar Umeåtrafiken på våra nuvarande start- och landningstillstånd. Men vi ville inte starta förrän vi visste att det finns utrymme att växa på Bromma.
Flygbolaget har också anpassat tidtabellen så passagerarna kan flyga vidare direkt till Malmö och Göteborg. Göteborgsresenärerna behöver inte ens byta plan.
Det nya avtalet gör att även andra flygbolag som trafikerar Bromma kan öka kapaciteten genom större plan. Gotlandsflyg har tidigare uttryckt intresse för det.
KATARINA ERIKSSON
fakta NYA BROMMAAVTALET
– Tilläggsavtalet mellan markägaren Stockholms stad och LFV gäller till 2011.
– Skolflyget flyttar för att ge plats för reguljärtrafik.
– Planen får inte överskrida viktgränsen 50 ton och bullergränsen 89 dB, vilket utesluter utrikescharter.
– Alla starter och landningar ska bullermätas. Om nivåerna är för höga bötfälls flygbolagen.
– Miljöavgifterna ökar för helgtrafik.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024