Annons:

First jagar nöjessugna individualister

Attityd, känsla och värderingar är styrande i First Hotels försök att styra in på en annorlunda väg. När hotellcheferna ombads beskriva First Hotels varumärke i form av en bilmodell fick företagsledningen 20 olika bilmärken till svar.- Vårt varumärke är det näst mest kända efter Scandic men vi har varit alldeles för otydliga, säger Tuomas Madison (f.d. Antikainen), vd för First Hotels.

Ägaren Asmund Haare skapade hösten 2000 en tankesmedja av nordiska hotellpersonligheter. Resultatet blev en uppdelning av koncernen i tre renodlade bolag. Tribe är driftsbolaget som driver 25 hotell under varumärket First Hotels och ett under Radisson SAS (Västerås). Driftsbolaget Kentira bildades för att ta hand om de svagaste hotellen och har idag vuxit till 9 hotell. Och så First Hotels, sedan ett år tillbaka det renodlade franchise- och varumärkesbolaget som jobbar med varumärkesstärkning, marknadsföring, försäljning samt lojalitetsprogram.
– Det senaste året har vi tagit bort 7-8 hotell som kvalitetsmässigt inte passade in, men det fastställda målet är en expansionstakt på 10 procent om året. Vi kommer att leverera ett ekonomiskt positivt resultat i år, säger Tuomas Madison utan att lämna ut några siffror.
Personal, som ska agera mer som värdar än receiptionister, iklädda trendiga kläder a la J.Lindeberg, hip musik och en avslappnad attityd ska inpränta First i hotellgästernas hjärnkartotek.
Hotellbranschen anses bara sälja produkten under epitet som billigt, mellandyrt, dyrt och trygghet.
First Hotels är inte först i världen, men anser sig vara först i Norden, med en vinkling på genomtänkt livsstil, ”independent branding”. Slogan är ”Your second home is First”.
First definierar sina kunder som ”individualister i moderna tider” och som ”mer flexibla än strukturerade, mer nöjessugna än ansvarstagande”.
– Värderingar och livsstil är viktigare än kön och ålder, säger Tuomas Madison.

ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.