Annons:

Goodjet kör så det ryker

Optimismen är stor hos nya lågprisflygbolaget Goodjet.

I juni utökas flygnätet, från Landvetter, med tre nya dagliga turer från Sturup till Paris/Nice.
– Det innebär att vi den 14 juni har 38 avgångar i veckan till Frankrike, säger vd:n Reidar Svedahl som börjar flyga från Landvetter den 25 april.
Han säger att bokningsläget är över förväntan. Den 20 mars hade 20 000 bokat resor.
– 98 procent av bokningarna är de billigaste biljetter (400 kronor enkel resa), resterande affärspris (2950 tor). 30 procent av bokningarna har gjorts av norrmän.
Callcenterbokningarna är 50 kronor dyrare än nätet.
Goodjet har också skrivit avtal med flera svenska resebyråer.
– Bland annat Big Travel och Svenska Resegruppen. Det är upp till byråerna själva om de vill ta ut provision av kunderna, säger Svedahl.
Goodjet har brutit det ursprungliga isländska flygplanskontraktet och skrivit nytt med nystartade engelsk/amerikanska leasingbolaget Transair. Det gäller inledningsvis två 161-sätes MD-83:or.
– Vi har skrivit ett långt avtal som vi är mycket, mycket nöjda med.
15 000 kronor per timme

Enligt branschbedömare ligger leasingkostnaden på cirka 15 000 kronor per flygtimme. Tvåtimmarsturerna till Frankrike, inklusive turnaround-kostnader bedöms kosta Goodjet 40 000 kronor varje enkelresa.
Med drygt 100 lågprisbetalande går då flygningen ihop. Men Goodjet räknar med nära 150 000 passagerare och rejäla vinster redan i år.
Bolagets mål är expansion och Norge kan vara nästa etablering. Och givetvis Mälardalsområdet.
– Som Norrköpingsbo ligger Skavsta bra till för oss, säger Reidar Svedahl.
Skavstas flygplatschef Dot Gade Kulovuori hoppas på Goodjet.
– Det vore sexigt med ett svenskt lågprisbolag här på Skavsta. Kan de fokusera på att kontrollera kostnaderna så kan de lyckas, säger hon.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.