Annons:

Lägre affärspriser hos SAS

Affärsresenärerna har svikit SAS det senaste halvåret. Nu vill SAS locka tillbaka dem.

I juni introduceras ett helt nytt kundkoncept, Scandinavian Direct, på inrikes och intraskandinaviska linjer.
Det innebär bland annat upp till 30 procent lägre affärsresepriser.
Dessutom försvinner draperiet mellan affärs- och ekonomiklass och det blir en enda serviceklass för hela kabinen.
– Det fanns ett behov av total förnyelse av hela flyg- bolagsverksamheten för att klara av vår svåra situation. Scandinavian Direct är bara en av pussebitarna – men det som kommer märkas mest för kunderna, säger Marie Ehrling, chef för SAS Airlines.
Intäkterna ska öka
På sikt är målet att intäkterna ska öka genom att affärsresenärerna hittar tillbaka till SAS. Men enligt koncernchefen Jörgen Lindegaard innebär det nya konceptet initialt att både intäkter och kostnader minskar.
-Nettoeffekten blir ungefär noll. Men på sikt kommer intäkterna att öka, när de lägre priserna lockar fler businessresenärer.
SAS har försökt anpassa sig till affärsresenärernas nya krav bland annat genom att erbjuda tre nya prisalternativ när kunden bara reser över dagen. Tidigare har affärsresenären bara kunnat köpa en fullprisbiljett.
Enklare priskoncept
– Det nya priskonceptet är mycket enklare och mer transparent. Kunderna kan se relationen mellan pris och biljettens flexibilitet och restriktioner, säger Marie Ehrling.
– Tidigare har det funnits en missuppfattning att affärsresenären betalar extra för mat och dryck.
Det blir också enklare att boka och köpa resan genom SAS nya webblösning. Nytt är också att kunden kan checka in via webben senast 22 timmar före avgång och affärsresenären därmed i princip med enbart handbagage kan gå direkt från kontoret till gaten.

SAS arbetar vidare med fler pusselbitar för att klara av den svåra krisen, bland trafiksystem, produktfilosofi och intern effektivitet. Till hösten ska SAS även presentera ett nytt Europa-koncept, som till vissa delar bygger på Scandinavian Direct.
Karin Starkman Ahlstedt

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024