Annons:

SAS tar strid om Ryanairavtal

Västerås flygplats har blivit ett stridsäpple i den alltmer infekterade kampen mellan SAS och Ryanair. I en anmälan kräver SAS att Konkurrensverket avgör om Västerås rabatter till irländarna är konkurrenshämmande. Luftfartsverket, som äger 40 procent av kommunalägda Västerås flygplats, förnekar att avtalet är partiskt.

– Det är rent affärsmässigt. Det är inte vi som dumpar priserna till Ryanair. Skavstas flygplatsavgifter till Ryanair är mindre än hälften, säger Luftfartsverkets nye generaldirektör Lars Rekke till Travel News.
Skavsta gjorde en förlust på närmare 30 miljoner förra året. Flygplatschefen Dot Gade Kulovouri anser inte att Skavstas och Västerås avtal är jämförbara.
– När femårsavtalet med Ryanair skrevs 1997 innehöll det fyra delar som gynnade Skavsta: taxfreeförsäljning på flygplatsen, rätt till biljett- och försäkringsförsäljning åt Ryanair och hotellbokning.
Ryanair har dragit bort flera av möjligheterna och idag tjänar vi inte pengar på Ryanair. I de pågående förhandlingarna kräver vi därför helt andra avgifter för att förlänga avtalet, säger Dot Gade Kulovouri.
I december förra året krävde Skyways, som flyger tre turer om dagen till Göteborg och Malmö, att Västerås kommun avslöjade det hemliga avtalet med Ryanair. Den 22 februari krävde SAS, som flyger Västerås-Köpenhamn tre gånger om dagen, samma sak.
Skyways fick ett till stora delar hemligstämplat avtal som svar:
– Det hade gått åt mycket tippex, säger Skyways finanschef Lars Ingman till SAS interntidning Inside.
SAS ansvarige för myndighetsavgifter, Anders Svidén, skräder inte orden.
– Det är helt uppenbart att flygplatsen bryter mot de internationella konventionerna. Man kan inte som Västerås mörka hela avtalet även för de reglerade monopolverksamheterna, säger han.
SAS kräver att Västerås officiellt publicerar sin taxa, vilket är brukligt enligt den internationella luftfartsorganisationen ICAO:s principer. SAS hänvisar till Geneve, där flygplatsen på begäran lämnade ut sitt avtal med lågkostnadsbolaget Easyjet. Därmed motbevisade Geneve anklagelserna om att speciella subventioner som inte övriga flygbolag kunde komma i åtnjutande förekom.
Behöver inte följa ICAO

Västerås flygplats avgående vd Mats Åström menar att kommunala flygplatser inte behöver följa ICAO:s riktlinjer när det gäller publicerade taxor. Att SAS betalar högre avgifter är enligt honom inget märkvärdigt.
– Precis som SAS tar ut olika biljettpriser för passagerare som sitter i samma plan beroende på vilken flexibilitet deras biljett har, så måste en flygplats kunna differentiera avgifterna beroende på vilka servicekrav ett flygbolag ställer. Men vi välkomnar Konkurrensverkets utredning och ska ge dem allt material de begär in.
Påståendena att Västerås flygplats, som gick med drygt 13 miljoner kronor i förlust 2001, subventionerar Ryanairs låga avgifter genom skattemedel tillbakavisas av Åström.
– Flygplatsen har alltid gått med förlust. Så då kan man lika gärna hävda att skattebetalarna subventionerat SAS flygtrafik under alla år.
KATARINA ERIKSSON/ULF WALLIN
fakta RYANAIR AVGIFTER

Enligt regional-tv ”Tvärsnytt” har Västerås erbjudit Ryanair subventioner motsvarande 3,5 miljoner kronor.
Ryanair erbjöds betala 59 kronor/per passagerare (SAS/Skyways 119 kr) i passageraravgift. Landningsavgiften per flygplan var för Ryanair satt till 1000 kronor (SAS/Skyways 3000 kr).
Flygplatsen gjorde år 2001 en preliminär förlust efter finansnetto på ca 12 miljoner kronor. I februari hade flygplatsen 16 057 passagerare, en ökning med 66 procent (tack vare Ryanair) jämfört med motsvarande period året 2001.

Kommentarer är stängda.