Annons:

Sörensen talar om allt – utom Maersk

"Renaissance man". Så hyllas SAS sparkade vicepresident Vagn Sørensen i den internationella tidskriften Airline Business senaste nummrer. I tidningens huvudintervju får 42-årigen stort utrymme för sina planer som koncernchef för skuldtyngda österrikiska Austrian Airlines. Men på den intressantaste frågan, om sin roll i SAS-Maersk-skandalen, svarar han fegt - men väntat:- No comments.

Däremot uttalar sig Vagn Sørensen om känslorna när koncernchefsjobbet i SAS inte tilldelades honom, utan till överraskningen Jørgen Lindegaard:
– Jag hoppades på chefsjobbet och blev besviken när jag inte fick det. Jag började fundera och insåg att jag måste ta ett annat kliv så småningom.
Klivet kom snabbare än han räknat med.
– Att få leda Austrian är lite av en dröm för mig. Jag hade hört rykten om att bolaget letade efter en ny koncernchef och timingen var perfekt när jag tvingades lämna SAS.
Vagn Sørensen kom till ett bolag med enorma låneskulder. Förra årets förlust för det österrikiska flaggbolaget var 150 miljoner euro. Men på fyra månader har Sörensen implementerat ett åtgärds-program, där han och övrig ledning bland annat gått ned 15 procent i lön. Han har ersatt gamla lednings-uvar med friskt blod och gjort sig kvitt Nikki Laudas inflytande i dotterbolaget Lauda Air. Sörensens planer gillas av marknaden och amerikanska Global Governance Partners Fund köpte i februari in 5 procent av bolaget. Vagn Sørensen fokuserar på två uppgifter.
– Vår starka hemmamarknad för affärsresenärer med Wien som hub, och att vi tillför Star Alliance flyglinjer till och från Östeuropa.
Men flygtrafiken mellan Österrike och Tyskland är bolagets viktigaste. Vagn Sørensen har därför ett tätt samarbete med Lufthansa. Han backar upp Lufthansa-vd:n Jürgen Webers omdiskuterade framtidsvision om tre europeiska flygbolagsgrupper.
Men tillägger:
– Det kommer definitivt att finnas plats för en mängd nischaktörer.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.