Annons:

Nöjda medarbetare höjer Scandics resultat

Arbetsklimatet påverkar företagets lönsamhet. Hela 20 procent av resultatet beror på hur med-arbetarna upplever arbetssituationen. Det visar en undersökning som Lars Hessner och Peter Bolinder på undersökningsföretaget Netsurvey gjort. Studien är gjord på hotellkedjan Scandic Hilton. Men resultaten från undersökningen kan överföras till hela resebranschen, menar Hessner.

– Många företagsledare förstår att mjuka frågor är viktiga, men när det väl kommer till beslut går pengarna lätt till andra frågor. Nu har vi äntligen lyckats säkerställa statistiskt att 20 procent av resultatet i snitt beror på arbetsklimatet, säger Lars Hessner, konsult på Netsurvey.
De 3000 medarbetarna fick svara på frågor efter tio uppställda kriterier (se faktaruta) och därefter räknades ett så kallat ”nöjd medarbetarindex” fram. Det visade sig att det fanns ett linjärt samband – ju högre poäng på medarbetarindex ju bättre resultat hade hotellet. Enligt Hessner har Scandics värden har förbättrats den senaste femårsperioden och ligger över normalvärdet.
– Nu måste Scandic inordna sig i Hilton-sfären, men jag tror ändå att grundklimatet är lagt för att hotellkedjan ska få utväxling av personalarbetet.
Bakom Scandics strategier ligger bland annat förre vd:n Roland Nilsson. Hans recept för nöjda medarbetare bygger på delaktighet, personlig utveckling och utbildning. I Scandic Business School får medarbetarna utbildning och cheferna ta ”grönt kort”.
Generellt är svenska chefer duktiga på att delegera och ge medarbetarna möjlighet att påverka. Men de är desto sämre på att hantera konflikter. Enligt Hessner upplever 40-45 procent av arbetstagarna att de har konflikter på arbetsplatsen.
– Svenska chefer är för ”snälla” och otydliga och det blir lätt för mycket ”långbänk”. De vill gärna organisera bort konflikterna genom att ta bort den som är besvärlig eller sopa problemen under mattan, säger Lars Hessner och poängterar att 98 procent av konflikterna är möjliga att lösa.
Attitydundersökningar visar att konflikterna är färre i Sydeuropa, delvis beroende på att de är mer auktoritära där.
– Men det är också mer okej att bli förbannad där. Det är bättre med en chef som visar känslorna än en som är småirriterad hela tiden.
En annan kund hos Netsurvey är Exakt Affärsresebyrå.
– Attitydundersökningar är viktiga för att utveckla företaget som arbetsplats och serviceföretag. Men i en resebyrå tror jag att resultatet beror mycket mer än 20 procent på hur personalen mår, säger vd Göran Eriksson.
Karin Starkman Ahlstedt
10 kriterier på ett
gott arbetsklimat

Följande kriterier måste vara uppfyllda för ett gott arbetsklimat, enligt Lars Hessner och Peter Bolinder.
– Medarbetarna måste känna att de bemöts av respekt av chefer och arbetsledning.
– Konflikter som uppstår måste lösas av cheferna.
– Medarbetarna måste känna att de har en möjlighet att påverka sin arbetssituation.
– Medarbetarna måste få återkoppling för sina arbetsinsatser.
– Medarbetarna måste uppleva att de får en rättvis belöning.
– Interninformationen måste fungera väl.
– Medarbetarna måste kunna se och förstå helheten och sin del i helheten på sin arbetsplats.
– Medarbetarna måste känna till och arbeta efter uppsatta mål.
– Medarbetarna måste känna att de har möjlighet till personlig utveckling.
– Medarbetarna måste känna att de har möjlighet att få saker lätt utförda.

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024