Annons:

SAS lär av lågkostnadsflyg

SAS lägger ner 13 olönsamma linjer i Skandinavien och inför ett nytt trafik- och produktionssystem, där man tagit lärdom av lågkostnadsflyget.

Det betyder besparingar på cirka 2 miljarder – hälften av det långsiktiga resultatförbättrings-programmet som aviserades i vintras.
– Linjerna är för små för SAS. Vi kan konstatera att vi haft en alltför ambitiös marknadstäckning, säger Anders Ehrling, chef för SAS Airlines linjenät.
I Norge och Finland övertar SAS-ägda Wideroe, Braathens och Air Botnia de nedlagda linjerna. I Sverige räknar Skyways med att överta rutterna.
20 flygplan tas ur drift, vilket betyder att flygplansutnyttjandet förbättras med 5 procent. Hur många anställda, i luften och marken, som berörs kan inte SAS svara på än.
Inspirerade av lågkostnadsflygets produktionsfilosofi förenklar SAS sin produktion genom att låta planen flyga fram och tillbaka mellan två destinationer i stället för som i dag i slingor mellan ett flertal destinationer. Det ska minska störningskänsligheten och öka punktligheten och därmed kvaliteten.
– Vi måste höja vår produktivitet. Detta är ett sätt att få flygvärdinnor och piloter att flyga fler timmar under sin arbetstid inom gällande kollektivavtal, säger SAS koncernchef Jörgen Lindegaard.
KATARINA ERIKSSON

Kommentarer är stängda.