Annons:

SAS vill slopa provisionerna?

De amerikanska flygbolagen var först, sedan sänkte British Airways resebyråprovisionerna till ett minimum. Nu är det SAS tur att ändra agentersättningen.

Den 16 april inledde SAS försäljningsavdelning diskussionerna med de största resebyråkedjorna. Före mitten av maj ska SAS ha bestämt sin nya strategi för att i början av juni offentliggöra den.
SAS är mycket förteget om diskussionerna med resebyråledet. Bolaget är bränt av den kritikerstorm som utbröt 1999. Men enligt vad Travel News erfar är det dessa punkter som står på agendan:
– Trender i den internationella marknaden och vilka distributionskanaler som bedöms vara viktiga i framtiden.
– Genom vilka kanaler kommer flygbiljetter i fortsättningen att distribueras.
– Vilket förhållningssätt ska SAS ha gentemot resebyråerna, vilken blir deras framtida roll och hur ska ett fortsatt samarbete mellan SAS och resebyråerna utformas.
– Prissättning både till kund och resebyrå.
– Hur ska resebyråledet ersättas i framtiden.
– Vi för inte diskussionen via massmedia. Men vad som skett i flygbranschen sedan i höstas är ingen hemlighet. Vi måste naturligtvis också titta över våra distributionsstrategier. Vi hoppas hitta en samsyn med resebyråledet, säger SAS försäljningsdirektör Hans Andersson-Dyhrfort.
SAS bedömning är att de stora resebyråerna troligen är mer förberedda på förändringar än de små.
Efter stormen 1999 kom parterna överens om att liknande stora förändringar måste informeras 9 månader innan de träder i kraft.
SAS informationsrunda hos resebyråledet inleddes med Nyman&Schultz den 16 april.
– Den här gången för SAS en diskussion med resebyråerna. Som jag hittills uppfattat det är SAS långt ifrån färdigt med sin nya distributionsstrategi. Det är svårt att bedöma i vilken grad de kommer att lyssna på våra synpunkter, säger Ragnar Norbäck, nordisk chef för American Express/Nyman & Schultz resebyråverksamhet.
Kan resebyråerna och SAS komma överens den här gången?
– Det är jag inte helt säker på.
Lena Bergman, vd för Ark konstaterar att vad än SAS gör kommer flygbolaget och resebyråerna både vara konkurrenter och samarbetspartners.
– Jag tror att det här är det första steget mot nettoprissättning, alternativt att vi går mot en fixed fee, ett fast belopp.
SAS genomför samma diskussion i både Norge och Danmark. Bedömningen är att provisionen är borta inom 12 månader. I Danmark är resebyråledet positivt till att provisionerna försvinner ”bara SAS inte tar hem vinsten själv, utan verkligen sänker biljettpriset”.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024