Annons:

Tolv finansiärer lyfter Goodjet

Den svenska lågprisuppstickaren Goodjet är i luften sedan två veckor.- Med hela Skandinavien som hemmamarknad är vårt mål att bli en av de framtida tre dominerande lågprisjättarna i Europa vid sidan om Ryanair och Easyjet.

Det säger Lars Falkeskog, ägare till fastighetsbolaget Vestia, och en av de 12 finansiärerna bakom Goodjet. Tillsammans med restaurangägarna Bengt Linde och Cafer Ok kontrollerar han över 50 procent av marknads- och försäljningsbolaget som leasar två Airbus 320 och en Boeing från Transair. Anders Rabbe och Delphi Capital är en annan finansiär.
– Vi har ett omvänt operativt kassaflöde eftersom vi får in biljettpengarna i förskott. Vi är ett väldigt likvitt bolag. Nu har vi klarat av den första fasen och ekonomiskt är det grönt för de kommande 12 månaderna, säger Lars Falkeskog.
Enligt de inblandade finns ”mer” än 35 miljoner i företagskassan.
– Hela affärsidén bygger på det egna bokningssystemet där kunden i princip gör hela jobbet. Som komplement har vi ett callcenter med en bokningsavgift på 50 kronor.
Goodjets styrelse är långt inne i nästa fas.
– Diskussionerna är klara och vi har en hel del i pipeline om vi ser 12 månader framåt. Vi kommer då att ha utökat antalet linjer till Paris och Nice från Skandinavien, vi kommer att ha öppnat ett antal direktlinjer från Bouvais i Paris till olika medelhavsdestinationer och vi har då ett behov av minst tre flygplan till, säger Lars Falkeskog.
För nästa fas behöver Goodjet ytterligare kapital och diskussioner förs med nya investerare.
– Inom två månader är det klart. Det rör sig om 3-10 nya delägare, säger Lars Falkeskog som jämför flygets situation med den i livsmedelsbranschen när han var vd i mitten av 90-talet.
– Då fanns några kedjor som styrde branschen i oligopolform. När nya uppstickare kom in trodde inte branschen på dem. Det var ett stort misstag och jag är säker på att lågprisflyget blir lika framgångsrikt.
Restaurangägaren Cafer Ok är lika optimistisk:
– Vi är flera inom hotell- och mötesindustrin som satsar på Goodjet. Ett av målen är givetvis att få fler internationella turister till Göteborg.
Eftersom kostnadsmassan i Goodjet är låg så är inte ägarriskerna så stora.
Enligt Cafer Ok går Goodjet ihop med en kabinfaktor på 55 procent.
– Med en beläggning på 60 går det bra för oss, och bokningarna hittills tyder på betydligt mer.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024