Annons:

”Får bara ut hälften av resorna”

– Mer än varannan gång är svaret nej, säger EuroBonusmedlemmen Pontus Fällman om svårigheten att få ut bonusresor.
Nu har han lyckats växla in nästan hela sin poängpott till en Asienresa som annars skulle kostat närmare 70 000 kronor.
Affärsresenärer tjänar åtskilliga bonuspoäng på sina resor i business class, men hinner sällan ta sig tid att utnyttja dem.
När de väl har tid till gratisresan är det inte ovanligt att de blir nekade att växla in sina poäng. Svaret från flygbolagen är oftast att det bara finns ett visst antal bonusplatser på flygningarna. Pontus Fällman, produktchef på CDC IXIS, Capital Markets i London, flyger minst tre gånger i månaden. Som flitig resenär mellan London, Paris och Stockholm är han guldkund hos SAS och silverkund hos British Airways.
Hur reagerar du när du inte kan utnyttja dina poäng som det själv passar dig?
– Det känns lite surt eftersom jag helst vill utnyttja poängen på de dyra rutterna. Men det är bara att acceptera. På de sträckor där konkurrens mellan bolagen är liten blir det naturligt svårare att boka.
Är det någon skillnad mellan bonusprogrammen?
– Förmånerna är relativt likvärdiga. Servicen på SAS är generellt bättre men British Airways är å andra sidan mer användbart med längre flygsträckor till fler länder.
Vad är viktigast med bonus-programmen?
– Högsta prioritering som kund, garantier och snabbare incheckning är de absolut viktigaste förmånerna. Guldkortet är bra att ha eftersom jag kan räkna med flygbolagets hjälp när något strular.
Hur utnyttjade du poängen när du bokade Asiensemestern?
– Resan kostade till slut 130 000 poäng från SAS och 50 000 från British Airways. Men om jag hade flugit med ett annat samarbetsbolag skulle resans bonuspris blivit betydligt förmånligare. Trots att jag bokade i god tid fanns det ingen ledig plats.
Pontus Fällman är inte särskilt missnöjd över de tidigare problemen med att ta ut sina sina bonuspoäng.
– Jag får ju en tre veckors semesterresa till Asien utan att behöva betala ett öre!
faktaFÅR JAG UT BONUSRESAN?
För frekventa affärsresenärer är det enkelt att snabbt samla bonuspoäng och miles på flygresorna. Men att plocka ut förmånerna har blivit svårare. Det gäller att vara flexibel, vara ute i god tid och vara villig att satsa poängen på businessclass för att med säkerhet få ut gratisresan. De senaste åren har det inte varit ovanligt att flygbolag, exempelvis SAS, kunde få ta emot flera klagomål om dagen från kunder som på grund av platsbrist inte kunnat utnyttja bonusresor.
Efter flygnedgången på grund av den 11 september har det varit lättare att erbjuda bonusresenärerna plats. Sophia Nybell, ansvarig för SAS EuroBonus, säger att hon under hösten inte fick ett enda klagomål.
– Konjunkturnedgången och att vi numera kan erbjuda våra bonusresenärer plats även på andra flygbolag har gjort det lättare att ta ut bonusresor, säger hon.
Antalet flygstolar som avsätts för bonusresenärer varierar stort mellan olika flygningar. Generellt är det lättare att få plats i business class.
– Vissa flygningar kan ha noll platser avsatta, andra kan ha flera stycken. Allt beror på hur attraktiva resmålen är, säsong och bokningsbeläggning, säger Sophia Nybell.
SAS Eurobonusresor går att boka från sju dagar upp till ett år innan avfärd.
fakta BONUSSYSTEM
American Airlines ”AAdvantage” som kom den 1 maj 1981 var först. När de datoriserade bokningssystemen utvecklades blev det betydligt enklare för flygbolagen att administrera bonuspoängen och Aadvantages (som idag har 43 miljoner medlemmar) följdes snabbt av United Airlines ”Mileage Plus”.
1983 startade Holiday Inn som första hotellkedja ett eget bonussystem. Idag har de flesta företag med anknytning till resebranschen, även kreditkortsföretagen, utvecklat lojalitetssystem knutna till flygbolagen. De flesta har utformats så att kunderna kan ta ut poängen i form av flygresor.
I USA är nästan 50 procent av bonuspoängen intjänade på marken. Bonuspoängen har blivit en ren handelsvara, vissa flygbolag säljerbonus-poäng via internet till företag, som sedan delar ut dem till anställda och kunder. Sedan flygallianserna bildades gäller nu intjäningen på samtliga bolag som ingår i alliansen och även utomstående flygbolag. Det finns två former av poäng: Baspoäng inom den egna flygallliansen, extrapoäng på utomstående flygbolag, hyrbilsföretag, hotell, kreditkort och liknande. Men det är bara baspoängen som räknas vid uppgradering av bonuskortets valör. Flygjätten Pan Am, numera i konkurs, försökte på 1980-talet hejda bonusprogrammen. Pan Am införde en tremånadersgräns för utnyttjande av bonuspoängen. Det skapade en storm bland resenärerna som omedelbart krävde att få ta ut sina gratisresor. För Pan Am kostade det katastrofala 50 miljoner dollar.
Tidningen InsideFlyer skriver att sammanlagt 8 triljoner (miljoner biljoner) poäng, som skulle motsvara 29 miljoner tur och returflygningar med Concorde mellan Europa och USA, inte utnyttjade. Något som skulle ta flygindustrin 23 år att beta av om inte några nya poäng delas ut.
Enligt svenska Konkurrensverkets beräkningar innebär flygbolagens kostnad för bonusprogramamet att biljettpriset blir 10 procent dyrare för resenärerna.
fakta VAD HÄNDER NÄR FLYGBOLAGET GÅR OMKULL?

När Ansett Australia försattes i konkurs slutade bonussystemet att gälla. Flygbolagets bonusresenärer kunde inte längre utnyttja intjänade poäng. En grupp missnöjda resenärer stämde i november Ansett på hela bolagets bonusskuld, 100 miljoner dollar. Samtidigt arbetar de övriga flygbolagen inom Star Alliance för att hjälpa de australiensiska resenärerna som känner sig blåsta på sina förmåner. Det finns inga generella regler för hur konkursfall inom alliansen ska hanteras. Situationen är ovanlig, enligt Kim Möller, ansvarig för SAS medlemskap i Star Alliance
– Vi har försökt hitta en balans där vi kan hantera Ansetts bonusresenärer utan att det ska bli för stor ekonomisk belastning för SAS, säger han.
Det är upp till varje enskilt flygbolag inom alliansen att bestämma hur konkursdrabbade bonusresenärer ska omhändertas.
På SAS har ledningen för EuroBonus bestämt policyn för fallet med Ansetts bonusresenärer.
– Vi tar kostnaden för att resenärer som bokade med SAS via Ansett innan konkursen får ta ut sina bonusresor. Men resenärernas totala bonussaldo kan inte krediteras, säger Sophia Nybell, ansvarig för SAS Eurobonus.
Vad skulle bli följden för SAS om jätten United Airlines går omkull?
– Det är en mycket teoretisk risk. Lufthansa står för 70-80 procent av flygningarna på Europamarknaden, United endast för en mindre del. SAS skuldsättning är därför stabil, säger Sture Stølen, chef för SAS investor relations.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024