Annons:

Amerikanskt flyg tvekar sänka priset

Lågkostnadsbolag, som Southwest, JetBlue och AirTran, har de senaste åtta åren ökat andelen av kapaciteten inom amerikanskt inrikesflyg från 6,7 till 13,3 procent. Prognosen är 15 procent redan nästa år.

Lågkostnadsbolagens aggressiva prispolitik pressar de traditionella amerikanska flygbolagsjättarna. Kluvenheten är stor inför det eventuella valet att tvingas ändra de traditionella prissättningsmodellerna. Speciellt när det gäller frågan om priset för affärsresebiljetterna måste sänkas. Bolagen klamrar sig kvar kring hoppet att affärsresenärerna ska återvända till fullpris när den amerikanska ekonomin vänder.
Men när lågkostnadsbolagen ökar andelen businessresenärer tvingas jättar som United att följa efter. För Continental har andelen affärsresenärer sjunkit med ytterligare 2 procentenheter, till 40, under sommaren. Ändå säger vd:n Larry Kellner i en intervju i amerikanska Travel Weekly att det rådande prissystemet är den bästa modellen.
På frågan om Continental planerar att sänka affärsbiljettpriset svarar Kellner:
– Vi är inte i en sådan situation att vi har råd att förlora mer pengar. Ett ännu sämre ekonomiskt utfall är ingen bra idé.
United, som förlorade 341 miljoner dollar under det andra kvartalet, tänker också behålla nuvarande prismodell.
– Vi har studerat prissättningen från alla tänkbara vinklar. Men vi har inte hittat någon mer inkomstbringade modell än vår nuvarande med sina flertalet olika prisnivåer, säger vd:n Ron Dutta.
Deltas styrelseordförande Leo Mullin tror inte att affärsresenärernas vilja att betala mer för businessclass har förändrats för gott.
– Vi måste avvakta ytterligare för att se hur mycket av våra problem som relateras till konjunkturnedgången, hur 11 september-händelserna påverkat resenärerna och för att få veta om de förändrade resemönstren verkligen är permanenta.
American Airlines möter lågostnadskonkurrenter på 75 procent av sitt linjenät. Delta känner samma press.
– Våra huvudkonkurrenter är inte American eller United utan lågkostnadsbolagen, erkänner Deltas Leo Mullin.
När lågkostnadsbolaget Frontier sänkte sina sista minutenpriser med 25 procent i juli följde United med på 24 av sina inrikeslinjer. Analytiker tror att United på det sättet vill testa om sänkta biljettpriser kan öka antalet affärsresenärer.
Av de stora traditionella amerikanska flygbolagen är det bara America West som öppet förändrat sitt prissättningssystem. Bolaget har nu bara sju olika prisnivåer och har närmat sig lågkostnadsbolagens lägre priser. De andra stora bolagen tvingades då sänka sina priser på America Wests marknader.
Vid den senaste ekonomiska krisen, 1992, sänkte American sina priser, Northwest följde efter och det ledde till stora förluster. Den läxan har flaggbolagen ännu inte glömt och därför är skepticismen till att följa lågkostnadsbolagen stor.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.