Annons:

Vem ska man tro på?

Swissair och Sabena gick i konkurs,
US Airways och United Airlines står på ruinens brant, och American Airlines massavskedar. Ledande flyganalytiker tror att nedgången måste bli ännu djupare innan det vänder.
Frågan är i vilka bolag man vågar köpa aktier just nu? Förtroendet för börsanalytikerna – som ropade köp även när börskurserna stod på topp i mars 2002 – är minst sagt skamfilat och deras prognoser känns ibland som rena gissningar. Inte heller vid presentationen av SAS överraskande positiva helårsrapport fick analytikerna rätt.
Trots de positiva siffrorna är det för tidigt att blåsa faran över för SAS. Det tar tid att vända en gammal skuta fylld med byråkrati.
Under tiden blåser lågprisbolagen på för fullt och börjar även nosa på den svenska inrikesmarknaden där det redan råder överkapacitet.
Först ut är uppstickaren Goodjet som i höst börjar flyga från Arlanda till Göteborg och Malmö. Även Ryanair planerar inrikeslinjer. SAS ska möta med bättre frekvenser och attraktiva priser. Men Lindegaard menar att priserna kan justeras först när kostnadsjakten gett resultat. Lindegaards viktigaste strid lär stå mot de egna stridbara fackklubbarna.
Men också chartern utmanas av Goodjet på sträckor där många köper flygstolar, som Alicante och Nice. Visserligen behöver Goodjet 100 nya miljoner i kassan från en kall riskkapitalmarknad och många tror på ett misslyckande. Men å andra sidan – vem trodde på uppstickare som Ryanair och Apollo i tidernas begynnelse?
Karin Starkman Ahlsted,
redaktör

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024