Annons:

Oenighet bakom Malmaisonförsäljning

Flygbolaget SAS hotellbolag Rezidor SAS har sålt sin 50-procentiga hotellgruppen Malmaison. Bakom försäljningen ligger oenighet med den andra delägaren, Maryleone Warwick Balfour Group Plc (MWB).

– Tanken var att vi skulle växa med varumärket Malmaison utanför Storbritannien, men eftersom vi inte enats med de andra ägarna om expansionstakten har det inte blivit så. Utan en samsyn är det vanskligt att driva affären vidare. Istället ska vi lägga kraft på multibranding med ett trestjärnigt varumärke, säger Sture Stølen, ansvarig för Investor Relations hos SAS.
Designhotellkedjan Malmaison, som förvärvades hösten 2000, var startskottet för Rezidor SAS nya multibrandingstrategi. Kedjan skulle växa från fem hotell vid förvärvet år 2000 till 15 första halvåret 2003. Men i dagsläget finns bara åtta hotell.
När SAS köpte rättigheterna till Malmaison betalade man knappt 80 miljoner kronor. Av de 180 miljoner kronor som SAS nu får för sin andel i varumärket samt skötseln av hotellgruppen, avser 80 miljoner det bokförda värdet för varumärket och 100 miljoner kompensation för avbrutna managementkontrakt.
Karin Starkman Ahlstedt

Kommentarer är stängda.