Annons:

Alliansmissnöje mot SAS

Missnöjet gror inom Star Alliance mot SAS bristande lansering och försäljning av sina kollegor på den svenska marknaden. Både Lufthansa och Austrian Airline har tvingats trappa upp sin egen verksamhet i Sverige.

I början av året avbröts SAS och Austrians codeshare till Wien. I somras startade österrikarna ett eget marknadsföringsskontor i Stockholm. Lufthansa har, enligt vad Travel News erfar, vid olika tillfällen påtalat SAS bristande förmåga att sälja Lufthansas hela produktsortiment.
– I de gemensamma Star Allianceannonserna har enbart SAS priserbjudanden synts. Det gick så långt att Lufthansa gick upp med en kopia där man bytt SAS mot Lufthansa, för att visa på orimligheten, säger en källa till Travel News.
SAS och Lufthansa delar på alla inkomster och utgifter på flygningarna mellan Skandinavien och Tyskland. SAS vilja att i första hand sälja egna biljetter, minskar Lufthansas möjligheter att få med sig resenärerna vidare ut i det interkontinentala nätet.
– Det är främst Nyman&Schultz som reagerat över att Lufthansa ”försvunnit” från den svenska marknaden. Vi har så fullt upp med SAS egna kampanjer att vi knappt ”hinner med” Lufthansa, säger en SAS-säljare till Travel News.
Rena flygkriget har brutit ut mellan allianspartnerna SAS och Austrian. SAS har ökat till tre dagliga turer mellan Köpenhamn och Wien, Austrian till fyra. Dessutom flyger Austrian tre gånger om dagen direkt mellan Stockholm-Wien och en gång om dagen Göteborg-Wien.
– Vi har blivit mer fokuserade på vad som driver kundnytta och lönsamhet, säger Lars Lindgren, ansvarig för SAS allianspartners.
Austrians biljetter i Sverige säljs via ett telefonnummer som går direkt till SAS callcenter. Där ska SAS-säljarna sälja Austrianbiljetter.
– Vi har påpekat för SAS att deras säljare ibland säljer SAS-biljetter, trots att kunderna ringer till Austrian, säger Susanne Richter, Austrians Nordenchef.
En affärsresenär som kontaktat Travel News berättar om ett annat knep:
– Jag bokade om en Austrianbiljett till ett kampanjpris med SAS och frågade om jag kunde flyga med Austrian direkt till Wien. Nej, det är med SAS med byte i Köpenhamn, var beskedet.
Affärsrsenären ringde en kollega i Wien och fick då reda på att Austrian hade ett ännu lägre kampanjpris, på den kortare flygsträckan direkt mellan Stockholm-Wien.
– SAS-säljaren hade inte med ett ord nämnt Austrians nya pris. När jag ringde och klagade satte SAS istället in mellanskillnaden, 380 kronor på mitt konto.
Susanne Richter blir förvånad.
– Så får det inte gå till, säljarna ska upplysa om vårt lägstapris, inte erbjuda mellanskillnaden.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024