Annons:

Nytt Hiltonkontor satsar internationellt

Hilton ökar tempot på den nordiska marknaden. Det nyetablerade internationella försäljningskontoret Hilton Sales Worldwide i Stockholm är Hiltons första på tio år och det sjunde i Europa.
– Vi har en fantastisk möjlighet att sälja Hiltons totalt 2300 hotell under tio varumärken i allt från 5-stjärniga till 3-stjärniga segment i drygt 70 länder. Satsningen inriktar vi främst på resebyråerna, MICE och företagsresandet, säger Daniel Atteroth, chef för Hilton International Sales för de nordiska länderna och Baltikum.
Det senaste halvåret har han fått mycket fria händer av London att bygga sin egen organisation.
– Jag har känt starkt stöd och vi är nu fyra personer i ett mycket starkt team präglad av nybyggaranda.
Stockholmskontoret jobbar mycket nära de 65 nationella säljare som Hilton fick via Scandicköpet.
– Nu kan de nationella säljarna erbjuda en stor internationell portfölj och uppfylla kundernas behov av hotell var de än har affärer i världen. När samarbetet utvecklas får vi en snöbollseffekt, både vad gäller outbound från Skandinavien, men även inkommande till Hilton och Scandics nordiska hotell. Tidigare hade Scandic exempelvis bara tre säljare internationellt, nu har vi 150, säger Daniel Atteroth.
Han och Anna Hultblad, som startade Starwoods Stockholmskontor men nu lockats till Hiltons grupp- och konferensförsäljning, är fyllda av tillförsikt.
– Trots att det är en ekonomisk svacka känner vi att businessen finns där, det gäller bara att vara på plats, säger Anna Hultblad.
De viktigaste marknaderna outbound för Norden är Benelux, Tyskland och Storbritannien. Siffror kring Hiltons nordiska marknadsandelar eller antalet nytecknade avtal vägrar Hiltonkontoret att lämna ut.
– Vi ligger klart över förväntningarna. Men den verkliga effekten räknar vi med först nästa år och då kan vi lämna siffror, säger Daniel Atteroth.
Hiltonpersonalen är övertygad om att nordiska företag och resebyråer alltmer går mot att arbeta med hotellgrupper som är etablerade på internationella marknader.
– Vi kan erbjuda kunderna en enda kontaktperson worldwide eller skapa en nordisk paraplyorganisation som innehåller skilda lokala avtal. Fördelen med ett nyöppnat kontor är att vi kan forma oss helt efter kundens behov, säger Daniel Atteroth.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024