Annons:

Air France – står stadigt

Air France kan stoltsera med att de varken lagt ner eller skurit i avgångarna på de nordiska linjerna till Paris sedan 11 september.

Och hittills har inte nya lågpriskonkurrenten Goodjet skakat fransmännen – även om bolaget tappat cirka var tionde resenär på linjen Göteborg – Paris.
– SAS har drabbats hårdare än vi, eftersom de är mycket större på privatresesidan. Det är där Goodjet tagit passagerare, inte bland affärsresenärerna, säger Pierre de Baecque, chef för Air France i Skandinavien och Finland.
Air France trafikerar i dag sju nordiska linjer, varav tre är codeshare-
samarbeten. Den turtätaste går från Stockholm.
Betydligt sämre var det före 1999, då bolaget hade svårt att få snurr på Nordentrafiken. Men i stället för att skära ner kapacitet ökade Air France turtätheten. Dessutom lades flygprogrammet om så väntetiden för transferresenärer på Charles de Gaulle-flygplatsen i Paris aldrig blev mer än två timmar.
Strategin lyckades. I dag är 65 procent av Nordenresenärerna transferpassagerare, som fortsätter sin resa till någon annan av Air Frances destinationer. 40 procent av intäkterna kommer i genomsnitt från affärsresenärer.
– De nordiska linjerna är ibland något lönsamma och ibland något olönsamma, men deras bidrag av resenärer till vårt globala linjenät är tillräckligt stort för att de ska finnas med i vårt program, säger Pierre de Baecque.
Air France går – till skillnad från de flesta konkurrenterna – med vinst. Inga anställda har sparkats och endast två destinationer har plockats bort från det globala linjenätet.
Förklaringar är tre: Air France hade god finansiell ställning redan före 11 september. Andelen transatlantisk trafik var lägre än Lufthansa och British Airways, 17-18 procent.
Och när Sabena gick omkull övergick mycket av deras Afrikatrafik till Air France.
– Tack vare vår finansiella styrka har vi haft råd att invänta våra mer krisdrabbade konkurrenters drag och agera utefter det, konstaterar Pierre de Baecque.
Trots att Air France kämpar mot SAS om resenärernas gunst på Parislinjerna är det Lufthansa med dess omfattande globala nätverk som ses som huvudkonkurrent. Lufthansas nära samarbete med SAS försvårar Air Frances möjligheter att växa i Norden.
Men ett viktigt försäljningsargument är – förutom konkurrenskraftiga priser – Charles de Gaulle, som har flest vidareförbindelser av alla Europas flygplatser.
– CDG kan erbjuda lika många vidareförbindelser på en vecka som Frankfurt och Schipol tillsammans.
AIR FRANCE OM:
British Airways
+ Extremt välkänt varumärke
+ Svenskars känslomässiga bindningar till England – Försenings- och trängsel drabbade Heathrow
KLM
+ Deras linjenät i Norden
+ Navflygplatsen Schipol
– Enklare catering på vissa Nordenlinjer
Lufthansa
+ Samarbetet med SAS
+Aggressivare marknadsföring i Skandinavien
– Svårare samla all trafik till en navflygplats
SAS
+Dominansen på
inrikes- och intraskandinaviska trafiken
+Snygga reklamkampanjer
– Svagt långlinjenät
– Uppdelningen på tre länder

Kommentarer är stängda.