Annons:

Biljettlöst resande vinner terräng

I USA är det biljettlösa resandet vardagsmat. Den som envisas att resa med pappersbiljett får betala 200 kronor extra.Dit har Sverige en bra bit kvar. I dagsläget är knappt var femte såld flygbiljett ett elektroniskt dokument.

I oktober stod elektroniska biljetter
för drygt 18 procent av det totala antalet flygbokningar i Sverige.
Situationen var likartad i Danmark och Norge, 17 procent respektive 19 procent.
– Flygbolagen har drivit utvecklingen, eftersom det skapar stora besparingsmöjligheter. Men det vi ser nu i Skandinavien är ett väldigt stort intresse från resebyråernas sida att marknadsföra e-biljetter mot sina kunder, säger Joacim Berntsson, produktmarknadschef på Smart/Amadeus Scandinavia.
Andelen resebyråbokade e-biljetter via Smart/Amadeus globala bokningssystem, som dominerar den svenska marknaden, är 17 procent. Andelen e-biljetter hos Galileo- och Sabreanslutna resebyråer är betydligt lägre, 5 respektive 1 procent. Worldspan uppger 7%.
En förklaring är Smarts starka ställning bland affärsresebyråerna och dess företagskunder, som tidigt anammade det biljettlösa resandet genom SAS biljettlösa produkter Travel Pass och Travel Pass Corporate.
Flygbolagen sparar 30-70 kronor per elektronisk biljett. Men även resebyrån gör besparingar: lägre portokostnader, minskad manuell administrativ hantering av biljetter, exempelvis när kunden vill hämta ut sin biljett på flygplatsen. Och i förlängningen minskade kostnader för kontorets infrastruktur, såsom biljettskrivare och printerservice.
– Tillsammans med andra elektroniska processer, som on line-bokning och e-fakturering, ökar resebyråns effektivitet kraftigt, säger Dawnne Unger, Sabres Nordenchef.
För två år sedan var drygt 10 procent av SAS totala resande biljettlöst. I dag har andelen stigit och 20 procent av passagerarna åker med en e-biljett.
– Men tittar du separat på de svenska inrikeslinjer åker fyra av tio passagerare biljettlöst och inom hela Skandinavientrafiken reser var tredje passagerare med en e-biljett, säger Elizabeth Axtelius, ansvarig för biljettlösa produkter på SAS.
Den snabbast växande biljettlösa produkten hos SAS är E-ticket, som står för över hälften av samtliga e-biljetter. Biljettinformationen laddas ner på ett vanligt kreditkort eller Eurobonuskort, som dras vid gaten. Till skillnad från Travel Pass och Travel Pass Corporate riktar den sig även till privatresenärer, kan användas på i princip alla destinationer och i alla prisklasser.
Men SAS har inte följt de amerikanska flygbolagen i spåren, som tar ut upp till 200 kronor i extraavgift för pappersbiljetter, utan nöjer sig med ett avdrag på 50 kronor om kunden väljer en e-biljett.
– Vi tycker det är en rimlig nivå. En avgift likt den amerikanska skulle slå hårt mot våra privatresenärer, menar Elizabeth Axtelius.
Men i slutändan är det den enskilde resenären som måste övertygas om det biljettlösa resandets fördelar.
Joacim Berntsson på Smart menar att dessa fördelar är enkelheten och ett snabbare flöde genom flygplatsen för resenärer. Men tryggheten är en mycket viktig aspekt.
– Svenskar är också oerhört trygghetssökande resenärer. Därför är det viktigt att resebyråerna psykologiskt ”säkrar” biljettleveransen utan att behöva distribuera en biljett eller en resplan på papper. Ett sätt är att skicka en elektroniska resplaner via sms.
fakta: ELEKTRONISKA BILJETTER

Smart/Amadeus tillhandahåller elektroniska biljetter till sex flygbolag på den svenska marknaden.
Betydligt fler erbjuder Galileo (18 flygbolag),Sabre (12) och Worldspan (10). Det hänger samman med att de internationella flygbolagen prioriterar att lägga in sina e-biljettfunktioner i det GDS-system som är dominerande på deras hemmamarknader. För att kunna erbjuda e-biljetter på den skandinaviska marknaden, som domineras av Amadeus, måste flygbolagen även lägga in funktionerna i Smarts lokala system ( SAS biljetteringssystem TIX).
– Under 2003 kommer det att gå snabbare att lägga in nya flygbolag. 8-10 bolag står på tur, säger produktmarknadschef Joacim Berntsson på Smart.
Smart erbjuder i dag e-biljetter med SAS, British Airways, Finnair, Air France, Lufthansa och Wideroe.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Producent för grupp & konferens till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024
Affärsresesäljare till Travel Service
Sista ansökningsdag:
18 april 2024