Annons:

British airways – byter taktik

British Airways satsar på att bli ett flygbolag för affärsresenärer istället för att flyga de stora massorna. I Norden har de nya strategierna lett till minskad kapacitet men ökande yield.
– Vi eftersträvar inte volym utan hög yield. Strategin har lyckats i Norden. Även om vinsten är marginell i förhållande till koncernens storlek, kanske bara några procent, är det ett viktigt bidrag, säger Andrew Hammans, chef för British Airways i Sverige och Finland.
Förutom vinsten bidrar den nordiska marknaden med vikig feeder-trafik till de mer lönsamma long haul linjerna från Heathrow.
I Norden har antalet passagerarkilometer (ASK) minskat med 16-18 procent. Äldre flygplan har ersatts med mer effektiva och samtidigt mindre plan. Business class har fått mer utrymme vilket lett till att antalet säten på varje plan blivit färre.
Dessutom lades linjerna från Göteborg och Stockholm till Gatwick ned i höstas.
– Vi har också drabbats av att företagen reser mindre. Neddragningarna var planerade långt tidigare och de har lett till att vi klarat nedgången bättre än många andra. Intäkterna minskade bara med 25 procent trots att ASK i Sverige föll hela 43 procent.
Trots att British Airways satsat på business class i en tid då affärsresenärerna i större utsträcknig väljer billigare alternativ har flygbolaget lyckats öka enhetsintäkten, yielden.
– Vi kan flytta skynket bakåt. Det viktiga är att få kvalitet på ekonomi-klasspassagerarna och få ut fullt pris. Genom att tredubbla avtalen med små och medelstora företag har vi lyckats öka yielden betydligt i ekonomiklass.
De senaste åren har British Airways jagat kostnader. I Norden har personalen minskats med 40 procent de senaste tre åren. Det senaste året har tio personer fått sluta.
– Vi gör inte vinst i dag av att tjäna intäkter utan på att spara kostnader.
British Airways största konkurrenter i den nordiska regionen är i nämnd ordning SAS, Finnair, KLM och Air France.
– Men egentligen är det inte SAS utan Star Alliance. SAS utan alliansen är ju ingen konkurrens. De flyger ju nästan ingenstans, men det gör Lufthansa, säger Hammans som menar att SAS inte är ett speciellt aggressivt flygbolag.
Ryanair har tagit trafik från British Airways i Norden, men främst sådan som BA avstått från i och med satsningen på affärsresenärer.
– Vi möter lågprisbolagen med vår nya prisstrategi, där vi bland annat tagit bort kravet på lördagsövernattningar. Kunderna kan ibland sänka kostnaderna till 80 procent bland annat genom att kombinera olika bokningsklasser.
BRITISH AIRWAYS OM:

Lufthansa
+ Starka
+Pålitliga
+Respekterade
– Strikta
Air France
+ Starkt varumärke
+ Repekterade
+ Möjligheter att växa på Charles de Gaulle-flygplatsen
– Inte så utbrett linjenät
– Inte så aggressiva
– Fulla plan
KLM
+ Täta turer
+ Shiphol. en terminal
+ Prisaggressiva
+ Snabba connections
– Hög beläggning och fulla plan
– Begränsat linjenät
– Partnerskap med North West Airlines
SAS
+ Star Alliance
+ Monopol
+ Eurobonus
+ Teknologiskt avancerade (e-business)
– Höga op. kostnader
– Få internationella long haul-linjer
– Inte flexibla
– Scandinavian Direct

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024