Annons:

Huggsexan i skuggan av marknadsledaren

SAS har fortfarande ett starkt grepp om flygresenärerna i Skandinavien. Det heltäckande matarnätet och Eurobonussystemet är svårintagliga bastioner för internationella konkurrenter.Men bakom SAS hårdnar kampen om de högbetalande nordiska affärsresenärerna.Travel News har kartlagt Lufthansas, British Airways, KLM:s och Air Frances strategier i det nordiska flygkriget.

KLM: Norge har passerat Sverige som KLM:s viktigaste skandinaviska marknad. Nu jagar bolaget en eller flera regionala partners för att ta matartrafik av SAS i Skandinavien.
Harm Kreulen är KLM:s Skandinavienchef sedan i januari. Efter Nederländerna, England och USA är det holländarnas viktigaste marknad. Men Kreulen kom till en region i nedgång. Han är ändå nöjd med resultatet.
– Omsättningen i Skandinavien har ökat med nästan 20 procent och vi tar marknadsandelar i varje land. Mest i Norge där vi tvingats bli mycket offensiva sedan SAS köpt upp Braathens. Jag är säker på att vi tar marknadsandelar från SAS och de hatar oss för det, säger holländaren med ett nöjt flin.
Våren 2001 flög KLM dagligen 14 turer från både Sverige och Norge till Schiphol. Från och med i vår (när Trondheim-Amsterdam öppnas) blir det 18 dagliga turer från Norge (där KLM har 10 procent av marknaden) men bara 9 från Sverige. Den mångåriga linjen från Sturup övergavs till förmån för Kastrup förra sommaren. Från Danmark flyger KLM 8 turer (3 i samarbete med Maersk) och från Finland 3 (där KLM anser sig ta från Finnair).
– Vi har sett en del av affärsresenärerna gå över till ekonomibiljetter, men inte så mycket som vi fruktat. Vår yield har bara sjunkit med 1 procent.
Harm Kreulens största oro är misstanken att SAS nästa år, med sina nya flygplan, väljer att utöka kapaciteten och sänka priserna.
– De vill ta marknadsandelar i den interkontinentala trafiken. Men det skulle bara förstöra den goda yield och höga kabinfaktor som branschen nu byggt upp. Eftersom SAS är marknadsledare tvingas vi i så fall dessvärre att följa efter.
På SAS hemmamarknad måste KLM snabbt anpassa sig. När SAS införde sitt avskalade ScandinavianDirect drog KLM också ned på cateringen.
KLM stoppade 20 procent av sin kapacitet i malpåse efter den 11 september. I Skandinavien bibehöll bolaget hela personalstyrkan på nästan 150 personer, men alla ”onödiga” utgifter har skurits bort.
Internationellt repade sig KLM snabbt efter storförlusten förra året. Det tredje kvartalet tjänade bolaget drygt 800 miljoner och kabinfaktorn – på grund av sänkt kapacitet – är rekordhöga 80,2 procent. Men bolaget vågar ännu inte utlova svarta siffror för helåret.
I sin egen region är Kreulen mycket intresserad av att knyta närmare band med regionala aktörer i varje land.
– Vi behöver exempelvis regional matning in till våra avgångar på Arlanda och Landvetter. Vi samarbetar redan med Maersk i Danmark och jag vill göra fler sådana avtal.
Han vill även locka fler små- och medelstora företag att skriva affärsreseavtal. Ett vapen är det förnyade bonussystemet Flying Dutchman i fyra olika nivåer som ska kunna erbjuda skräddarsydda lojalitetsprogram.
KLM-chefen tycker att bolaget står väl rustat inför hotet av lågkostnadsbolagen.
– Vi har skapat Buzz och Basiq Air för att bekämpa dem på deras egen planhalva. Hotet från charterbolagen möter vi genom vårt dotterbolag Transavia.
– Om något av lågprisbolagen utmanar oss mellan exempelvis Arlanda-Landvetter och Schiphol så kommer vi att sätta in Buzz.
KLM om:
SAS:

+ Bra inrikes- och intraskandinaviskt nät. Eurobonus mycket starkt.
– Monopolistrykte och gillas inte av folk .
– Svagt interkontinentalt nätverk.
– Dumpar priser för att försvara marknader
British Airways:
+ Starkt interkontinentalt nät.
+ Bra ombordprodukt.
– Har skurit ned verksamheten (speciellt från Göteborg).
– Londons geografiska läge sämre för Europatrafik.
– Heathrow överbelastat av trafik.
Air France:
+ Gör ett bra jobb.
+ Charles de Gaulle har stora utvecklingsmöjligheter.
+ Bra interkontinentalt nätverk, speciellt till Afrika.
+ Övertog mycket av Sabenas trafik.
+ Bra catering.
Lufthansa:
+ Ett solitt flygbolag.
+ En bra helhetsprodukt.
+ Ett bra nätverk.
+ Två bra hubbar, Frankfurt och München.
– Samarbetet med SAS i Skandinavien fungerar inte så bra. Bolagen sänder ut olika signaler.

Kommentarer är stängda.