Annons:

EasyJet blickar mot Sverige

EasyJet ser Skandinavien som ett möjligt nästa steg i den snabba frammarschen i Europa. Flygexperter menar att lågprisbolaget kan utgöra ett större hot för marknadsledaren SAS än till exempel Ryanair.

Redan i dag har flygbolaget varit i kontakt med flygplatser i Danmark, Norge och Sverige. Att EasyJet i oktober beställde 120 nya Airbusplan talar för en expansion på den skandinaviska marknaden, där flygbolaget i dag endast har en enda linje, Köpenhamn-London Stansted.
– Med en tillväxttakt på 25 procent per år räcker det inte att lägga till en frekvens här och en där. Vi måste in på nya marknader och Skandinavien är definitivt en möjlighet, säger Ralph Anker, konsult för EasyJet och fram till nyligen chef för linjenätsutveckling och prognoser på EasyJet.

Men det närmaste året kommer att gå åt till att integrera lågprisbolaget Go, som köptes i oktober förra året, i verksamheten. Före i agendan ligger också ett beslut om EasyJet ska utnyttja en optionen om att förvärva Deutche BA. Först därefter kan det bli aktuellt med skandinaviska inrikes- eller utrikeslinjer.
För SAS är hotbilden att EasyJet, i motsats till Ryanair, går in på befintliga sträckor och flyger från huvudflygplatser. Flygbolaget lockar över de traditionella bolagens affärsresenärer genom att kombinera låga priser och med höga frekvenser.

– De har alltid fått betala för mycket och vissa resenärer har till och med skrämts bort av de höga artificiella priserna. Därför stimulerar vi alltid ny trafik där vi går in. På vissa rutter i Storbritannien har marknaden vuxit med 150 procent.
Anker menar att första slaget mellan SAS och EasyJet(Go) har redan stått, på linjen London Stansted – Köpenhamn. EasyJet kör nu tre dagliga turer, medan SAS drog sig ur redan före 11 september.
– SAS insåg att de inte kunde få någon lönsamhet. Ändå svarade de mer aggressivt än flygbolag i Spanien och Italien på våra satsningar. De lär bli ännu tuffare om vi går in på fler rutter, men de måste vara beredda på att förlora mycket pengar eller lyckas skära rejält i kostnaderna. .
För en tuff kamp utlovas. Hittills har EasyJet bara dragit in två linjer och Anker menar att EasyJets finansiella situation är så stark att flygbolaget har den uthållighet som behövs för att komma in på strategiskt viktiga marknader.
De traditionella flygbolagen med höga kostnadsbaser, som AirFrance, SAS, British Airways och Lufthansa, ses som EasyJets främsta konkurrenter.
Ryanair räknas inte till rivalerna utan bidrar till att marknadsföra lågkostnadsflyget – i alla fall så länge de väljer att flyga från andraflygplatser.
– Att SAS är dominant på sin hemmamarknad är ett plus eftersom det lätt leder till ineffektivitet som gör det lättare för lågprisbolag att slå sig in.
Inte heller SAS nya lågprissatsning, Scandinavian Light, skrämmer bort lågprisbolaget.
– Majoriteten av kunderna får inte tillgång till de låga priserna. Därför finns det fortfarande möjlighet att erbjuda ett alternativ på marknader som London, Amsterdam, Paris, Geneve, Barcelona, Rom, München.
Skandinaviensatsningen är beroende på om flygplatserna kommer att kunna erbjuda en kostnadsbas som är jämförbar med de som flygbolaget får på övriga 36 flygplatser i Europa.
– Det återstår att se om huvudflygplatser i Köpenhamn, Stockholm och Oslo kan erbjuda de rätta förutsättningarna för en lågkostnadstillväxt med tanke på hur beroende de är av SAS och dess allianspartners.
– Generellt är svårare för stora flygplatser att göra avtal som tilltalar lågkostnadsbolagen eftersom de måste kunna ge alla samma villkor. Men på sikt tror jag inte att de vill missa det växande lågprisflyget.
En annan utmaning är att få slots på rätt tider på storflygplatser.
– Vi har tittat på sträckan Köpenhamn-Newcastle och klarar oss med en tur per dag off peak. Men vid flygningar till exempelvis Paris måste vi få slots som passar affärsmännen.

Lågprisflyget tar marknadsandelar i Europa. Mellan England och övriga Europa är andelen över 30 procent. I Skandinavien står den för ungefär 5 procent.
– Potentialen i Skandinavien är stor även om det finns färre tätbefolkade områden. Därför är storstäder som Oslo, Köpenhamn och Stockholm troligtvis mest intressant för oss.

Karin Starkman Ahlstedt
fakta EASYJET

-Startade november 1995
-Köpte konkurrenten Go i augusti 2002
-Flygplansflottan består av 64 Boeing 737. Flygbolaget har beställt 120 Airbus som ska levereras under en femårsperiod.
-EasyJet flyger på 88 rutter mellan 36 flygplatser och har 3100 anställda
-Marknadsandel mellan Storbritannien och Europa: EasyJet 14,6 procent (Ryanair 15,7 och British Airways 26,5)
-Grundare Stelios Haji-Ioannou. Familjen är fortfarande majoritetsägare.
-I EasyJet-gruppen ingår även easyInternetCafe, easycar.com, easyMoney och easyValue.
EKONOMI
För helåret – som slutade september 2002 – presenterade EasyJet rekordresultat:
Vinst före skatt ökade med 78 procent till 71,6 miljoner pund (40.1) (exklusive Go: + 36 procent till 486 miljoner pund)
Antalet passagerare ökade med 60 procent till 11,4 miljoner (exklusive Go +49 procent till 57 miljoner)
FRAMGÅNGSFAKTORER EASYJET
Nyckelordet för EasyJet är låga kostnader som nås bl a genom:
Lägre distributionskostnader genom internet, 92 procent av biljetterna säljs via nätet
Inga provisioner till externa parter
Maximera användandet av flygplanen
Biljettlöst resande. Passagerarna får ett e-mail med information och bekräftelsenummer när bokar on-line, vilket reducerar kostnaderna för att ställa ut och distribuera miljontals biljetter varje år.
En enkel servicemodell, inga fria måltider, förbokade säten eller interlining-avtal med andra flygbolag
Snabba turnaround-tider (mindre än 30 minuter) som gör att planen kan vara längre tid i luften och progressiva avtal om landningsavgifter med flygplatserna.
Papperslöst kontor, all administration och management görs genom IT-system.

Kommentarer är stängda.