DAT:s beslut kom knappt två månader efter flygstarten. Under denna tid har kritiken varit massiv från flygplatskommunerna som sett passagerarsiffrorna rasa med upp till 20 procent. Ständiga tidtabells-ändringar och svårigheter att boka biljetter är två av en lång lista med klagomål.
Flygbolaget anger den vikande marknadsutvecklingen som den negativa publiciteten som orsak till avhoppet
Men den största kritiken från DAT och även flygplatskommunerna riktas mot Riks-trafiken. Upphandlingsproceduren under våren 2002, som följde omfattande EU-regler, tog fem månader. Först en månad före trafikstarten skrev DAT under kontraktet med Rikstrafiken.
– Vi fick aldrig tillräckligt med tid att förbereda oss, säger Bjarne Rasmussen, vd på DAT.
Nu tvingas Rikstrafiken genomföra en ny flygupphandling.
– Det blir en direktupphandling mot ett antal flygbolag som får lägga anbud. Jag vet inte om det är enligt EU:s regler, men i det här läget har vi inget val, säger Elisabeth Forslin, chefsupphandlare på Rikstrafiken.
En konflikt är också under uppsegling mellan Rikstrafiken och DAT. Flygbolaget vill fortsätta att trafikera Norrlandslinjerna fram till midsommar med en flygplanstyp som inte uppfyller kraven på antalet passagerare och bagagevikt.
– Men det kommer vi inte att acceptera, säger Elisabeth Forslin.
KATARINA ERIKSSON
fakta RIKSTRAFIKEN
Tio inrikeslinjer har upphandlats av Rikstrafiken för totalt 60 miljoner kronor per år.
DAT: Arvidsjaur, Gällivare, Lycksele, Storuman, Vilhelmina och Hemavan till Arlanda.
European Executive Express: Pajala – Luleå, Sveg-Arlanda
Swedline: Torsby och Hagfors till Arlanda.
Ytterligare sex linjer upphandlas i år: Umeå/Luleå – Kiruna, Umeå/Luleå – Gällivare, Umeå-Luleå samt Östersund-Umeå.