Annons:

Lågprisflyg med guldkant

Ett gammalt skämt bland affärsresenärer på båda sidor om Atlanten går ut på att det sämsta flygbolaget är vilket som helst av de amerikanska bolagen. Även om verkligheten inte är fullt så negativ har amerikanska flygresors liknelse med glorifierade bussresor envist hängt kvar. Ett nytt bolag har gjort sitt bästa för att ändra den bilden, och samtidigt lyckats gå med vinst.

New York-baserade JetBlue Airways
har sedan starten våren 2000 levererat förstaklass-service till budgetpriser. Samtliga säten på bolagets moderna Airbus A320 är breda, läderklädda och utrustade med 24 kanaler digital kabel-tv. Personalens Prada-inspirerade uniformer, kompletta med sidenscarfar, för tankarna till en svunnen tids elegantare reseupplevelser. Drycker och tilltugg, inklusive blå potatischips, serveras från brickor istället för vagnar. Yogatips i stolsfickan har som ambition att hjälpa passagerarna må bättre under flygningen.
Personalen behandlar överlag passagerarna på ett sätt som sällan upplevs utanför de större bolagens förstaklasskabiner. Det är något som imponerar på Michael Hoff, vd för ett tv-produktionsbolag i San Francisco-området.
”Personalen är vänlig men samtidigt professionell. Nedskärningar har tvingat många andra flygbolag att behålla dem som jobbat längst och göra sig av med dem som verkligen är motiverade och vill göra ett bra jobb.”
Till viss del ligger JetBlues attraktionskraft i det svårdefinierade begreppet attityd. JetBlue är modernt och flärdfullt. Det utstrålar medvetenhet i både service, design och filosofi. En resebyråagent som säljer både JetBlue och konkurrerande lågprisgiganten Southwest Airlines, men själv helst flyger JetBlue, sammanfattar skillnaden:
”Det kostar ungefär lika mycket att flyga med båda, men JetBlue får passagerarna att känna sig som medlemmar i en exklusiv och elegant klubb. De erbjuder mer än bara ett transportalternativ.”
Jämförelser mellan JetBlue och Southwest är oundvikliga. Men det finns få likheter. Det är skillnaderna, stora som små, mellan de två som imponerar på både analytiker och passagerare. James Craun på konsultfirman Eclat Consulting i Arlington, Virginia, poängterar att det handlar om bolag med olika fokus.
”JetBlue har hittills satsat på längre sträckor för affärsresenärer medan Southwest fokuserat på mer prismedvetna passagerare som vill flyga kortare distanser. Med sitt affärsresefokus flyger dessutom JetBlue ofta från större flygplatser som JFK och Washington Dulles International.”
Att konceptet fungerar bevisar bolagets bokslut. I en bransch där de flesta bolagen slåss för sin överlevnad går JetBlue precis som Southwest med vinst. Under årets två första kvartal hade bolaget en sammanlagd vinst på drygt 27 miljoner dollar.
JetBlues grundare och VD David G. Neeleman tillskriver mycket av det till sitt företags effektivitet, något som varit möjligt tack vare nyskapande IT-satsningar. Medan de flesta flygbolag minskade eller i bästa fall frös sina IT-budgetar efter 11 september 2001 gjorde JetBlue tvärtom.
Exempelvis var bolaget först i världen med pappers-lösa cockpits och bokningscentralen använder internet-telefoni istället för traditionella telefonabonnemang.
IT-fokuset har sin grund i Neelemans tidigare verksamheter. Redan 1984 lanserade hans första flygbolag, Morris Air, elektroniska biljetter. När bolaget köptes upp av Southwest i början på 90-talet följde Neeleman med, men slutade efter 6 månader. Istället utvecklade han ett redovisnings- och bokningssystem som bland annat brittiska lågprisbolaget Go (nu del av EasyJet) använde sig av.
JetBlue satsar inte okritiskt på teknologi. Bolaget slopade nyligen sina automatiska incheckningskiosker på New Yorks John F. Kennedy International när det visade sig att de manuella diskarna var snabbare med en genomsnittlig incheckningstid på 45 sekunder.
Trots stora framgångar i en negativ ekonomi har JetBlue ett flertal svåra utmaningar framför sig. Sedan den amerikanska inrikestrafiken avreglerades 1978 har drygt 100 nystartade flygbolag gått i graven.
Till exempel ökar servicekostnaderna i takt med att flygplansflottan blir äldre. Runt 2006 beräknas kostnaden per plan vara 1,6 miljoner dollar. En stor post för ett bolag vars expansionsplaner inkluderar en ny Airbus A320 var femte vecka fram till slutet av 2007.
JetBlues personal är idag inte anslutet till något fackförbund. I takt med att de anställda lägger större vikt vid pensionsförmåner och hälsoförsäkringar kan lönekostnaderna för bolaget öka dramatiskt om de lokala facken kommer med i bilden. Det är heller inte omöjligt att bolagets affärsmodell kopieras av något större etablerat bolag efter en omstrukturering.
Det största hotet mot verksamheten utgör eventuellt JetBlue självt.
”Bolaget måste hålla fast vid sin affärsmodell och motstå frestelsen att pröva andra sätt att utöka verksamheten” säger James Craun.
John Quelch, professor på Harvard Business School och styrelseledamot hos brittiska Easyjet:
”JetBlue får helt enkelt inte blir för framgångsrikt. Då hamnar bolaget i ett priskrig med Southwest och det skulle betyda slutet för JetBlue”.
fakta: JETBLUE I SIFFROR

Företaget:
Antal anställda: 3700
Antal flygplan: 32
Destinationer: 20
Passagerare:
Antal passagerare Q1-Q2 2002: 2,5 miljoner
Antal passagerare Q1-Q2 2001: 1,4 miljoner (totalt 3,1 miljoner för året)
Kabinfaktor:
Genomsnittlig kabinfaktor/mån. 2002: 82,6% (baserad på Q1-Q2)
Genomsnittlig kabinfaktor/mån. 2001: 80,7% (branchledande)
Ekonomi:
Marknadsvärde: $1,27 miljarder USD (näst högst i USA efter South-west $8,97 miljarder).
Omsättning Q1 2002: $133,4 miljoner
Vinst Q1 2002: $13 miljoner USD
Omsättning Q2 2002: $149,3 milj. USD
Vinst Q2 2002: $14,6 milj. USD Omsättning Q3 2002: $165,3 milj.USD
Vinst Q3 2002: $12,2 milj.USD
Omsättning 2001: $320,4 milj. USD
Vinst 2001: $38,5 milj. USD
fakta: BLÅ AKTIE
När JetBlue börsintroducerades i april 2002 slog aktien 12 månaders rekord på Wall Street. Den ökade 67% efter första dagens handel, från introduktionspriset $27 USD till $45 USD. I maj
nådde den som högst, $55.15 USD och föll sedan till sin lägsta notering $30.15 USD den 9 oktober. I slutet av oktober hade aktien stabiliserat sig runt $36 USD.
Källor: Hoovers, CIO, NYT, JetBlue.
fakta: JET BLUE
IT: JetBlues IT-fokus märks i hela organisationen. Jeff Cohen är bolagets CIO och ansvarig för satsningarna. Han ser en gemensam nämnare för majoriteten av investeringarna.
”Det handlar om kommunikation. Alla i organisationen har rätt till samma information och samma verktyg för att kunna göra ett bra arbete.”
Bärbara datorer: JetBlues piloter kalkylerar vikt, korrigerar flygrutter med mera på sina bärbara datorer. Hos traditionella flygbolag görs mycket av det arbetet utanför planet av administrativ personal. JetBlue uppger att de sparar in drygt 4 800 arbetstimmar på den här förändringen.
Handdatorer: Bolagets underhållspersonal använder trådlösa handdatorer, så kallade PDAs, för att sända och ta emot information om servicebehov.
Internettelefoni: De som väljer att boka biljetter via telefon kopplas till någon av bolagets hemarbetande representanter. Istället för vanliga telefonabonnemang sparar de pengar genom att använda Voice Over IP, en typ av internettelefoni.

Övervakningskameror:
JetBlue var först med att installera kameror i kabinen. Piloterna kan via skärmar i cockpiten hålla ett öga på resten av planet.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024