– Att så stort fokus läggs på att förändra kollektivavtalen beror på att deras utformning i dag begränsar vår möjlighet att nå den ökade produktiviteten som är själva kärnan i plan C, säger Sören Belin, ny chef för Scandinavian Airlines, till SAS Inside.
Anledningen till att plan C nu snabbt sjösätts är att de tidigare initierade lång- och kortsiktiga åtgärdsprogrammen, med målet att förbättra resultatet med sammanlagt 13 miljarder, inte längre bedöms vara tillräckliga.
Hela koncernen ska analyseras och effektiviseras, även om Scandinavian Airlines bedöms vara det flygbolag inom som har störst behov av strukturella förändringar: Här ska flygbolaget skära ytterligare 25-40 procent i enhetskostnaderna.
Plan C innebär bland annat:
– Att utnyttjandet av flygplan och besättningar måste öka väsentligt för att nå de nivåer som konkurrenterna har
– Tydligare basuppdelning i Stockholm, Oslo och Köpenhamn, vilket ger bättre möjlighet till slingning av flygplan och personal reduktion av antalet flygplanstyper per bas
– Effektivisering av underhåll, marktjänster, försäljning och distribution
– Minskning av overhead- och supportkostnader
Tidplanen är snäv på grund av den tuffa marknadssituationen. Redan i mitten av april ska slutliga förslag presenteras så att koncernstyrelsen kan fatta beslut.
Karin Starkman Ahlstedt