Annons:

Snöflingan ska lyfta SAS

SAS val av nytt namn på sitt lågpriskoncept, Snowflake, överraskade resebranschen vid presentationen under TUR-mässan i Göteborg. Namnet Snowflake är helt frikopplat från flygbranschen och lågpriskonceptet.

– Vi ville ha något mer poetiskt och fantasifullt. Namnet har koppling med Skandinaviens klimat och dessutom har vi valt en citrongul färg som signalera värme och sol, som finns gott om på de ställen dit vi flyger, säger Ewa-Karin Dahl, som är ansvarig för Snowflake, som tidigare gick under arbetsnamnet SAS Light.
Hittills har Snowflake varit en av de få friska fläktarna som krisdrabbade SAS lyckats prestera under senare tid. Försäljningen de tre första månaderna har gått över förväntan, mer än 90 000 biljetter har sålts till de 19 destinationer från Stockholm och Köpenhamn, som Snowflake initialt flyger på med fyra Boeing 737-800.
– SAS har tidigare inte haft någon produkt som tar hand om det snabbt växande privatresesegmentet. SAS namn har säkert gett en bra skjuts, men vi måste kunna stå på egna ben för att ha ett existens-berättigande.
De låga priserna bygger på låga kostnader. Snowflake erbjuder bara resor från A till B, har inga transfers och låter passagerarna betala för den service de vill ha. Snowflake använder sig av piloter och kabinpersonal från SAS. Men genom ett avtal med facket om arbetstidsförlängning har kostnaderna kunnat sänkas och produktiviteten höjas betydligt.
Satsningen, som görs på destinationer där SAS tidigare inte varit stora, ses av många som ett sätt att mota bort konkurrens från nya lågprisaktörer.
– Det var inte vår tanke från början. Men övriga lågprisaktörer följer vårt projekt intensivt. Nu är det upp till oss att bevisa att vi lyckas.
Eva-Karin Dahl betonar att Snowflake inte får något gratis från SAS utan betalar för alla de resurser som används.
Priset ligger mellan 580 och 1539 kronor inklusive flygplatsavgift och skatt för en enkel biljett.
Andelen biljetter inom varje prisklass beror på efterfrågan.
På sikt ska det endast gå att boka via internet, för att hålla nere kostnaderna.
I vilket prissegment skulle du placera er i förhållande till övriga lågprisbolag?
– Ryanair är svårt att mäta sig med , eftersom de inte presenterat alla siffror. Jag tror att vi ligger hyfsat lika med Sterling.

Karin Starkman Ahlstedt

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024