Annons:

Glasgowlinje succé för Ryanair

Mitt under Irakkriget gick startskottet, ackompanjerat av en massiv reklamkampanj, för Ryanairs storsatsning från Skavsta flygplats.

– Men vi påverkades inte mer än marginellt, på Londonlinjen, vid själva krigsutbrottet. Våra låga priser och destinationer, som anses säkra, har gjort att premiärveckorna gått bättre än förväntat, säger Reidar Svedahl, Ryanairs Nordenchef.
Cirka 6 000 passagerare passerar varje dag genom flygplatsen och dess provisoriska avresehall.
Glasgowlinjen har hittills bokat bäst före Paris.
– Däremot har det varit trögt att locka svenskar till Tammerfors, medan finländarna åker hit i massor.
-Vi måste bearbeta svenska företag, som har mycket affärsrelationer med Finland, för att få dem att inse värdet av linjen, säger Svedahl.
I Nyköping har det blåst upp till politisk storm sedan det avslöjats att kommunalrådet Göran Forssberg slutit ett tioårigt reklamavtal värt 55 miljoner med Ryanair, där Nyköping gavs rätt att marknadsföra kommunen på och i Ryanairs flygplan och i annonser.
Detta trots att han tidigare inför pressen påstått att kommunen inte skulle bistå Ryanair med bidrag.
Beslutet överklagades, men då hade kommunen redan skickat iväg 40 miljoner till flygbolaget.
Nyköping hoppas att regionen ska blomstra till följd av Ryanairsatsningen. Och redan har en svensk hotellkedja anmält intresse för att bygga ett lågprishotell med 40 rum intill flygplatsen.
– Skavsta blir nog nästan ett självspelande piano, säger Kenneth Dahlqvist, kommunens exploateringschef till Sörmlands Nyheter.
katarina eriksson

Kommentarer är stängda.